| 2.2. GAZTE-INDARKERIA Ikerlan askok baieztatzen dute oro har euskal gizarteari eta zehazkiago gazteriari gehien arduratzen dien arazo nagusietako bat indarkeria dela. Gazteei gehien arduratzen dieten arazoak zein diren galdetzen zaienean, indarkeria hirugarren tokian azaltzen da (1), eta Euskal Herriko arazo nagusien inguruan galdetuta, beren kezka nagusia terrorismoa dela erantzuten dute (2). Indarkeria da, orobat, euskal erakundeen kezka nagusietakoa. Gobernuaren lehentasunezko ekintzen artean indarkeriari aurre egitea dago, eta horrela islatu da "Pertsona guztien bizitzaren, askatasunaren eta segurtasunaren aldeko Manifestu Instituzionalean". Eusko Jaurlaritzako, foru aldundietako eta euskal udaletako ordezkari instituzionalek izenpetu dute manifestua. Indarkeriaren fenomenoa gertutik ezagutzeak agerian uzten
du hura gizartean erabat barneratua dagoela, era askotan. Izan ere, egunetik
egunera erasotzen gaituzte indarkeriazko jarrera, mezu eta adibide ugariez,
eta horiek barruraino sar daitezke pertsona jakin batzuengan. Argi dago indarkeria ez dela gazteen jokabidea bakarrik, batzuetan gazteak (gazteen gutxiengoa) izanagatik ere indarkeriazko portaerak azaltzen dituztenak. Ildo horretan, Gazte-indarkeriari buruzko Cindes Txostenaren datuak argigarriak dira: euskal gazteen %8,1ak indarkeriaz jokatzen duela esan daiteke, %5,2ak gai politikorengatik eta %2,9ak gai sozialengatik. Politikarengatik indarkeriaz jokatzen duten gazteen artean, %3,8 euskal gatazka deritzanari loturik ageri da. Gainera, ezin dugu ahaztu askotan gazteak direla indarkeria pairatzen dutenak: bikoteen artean, familien barruan, ikastetxeetan, aisia-guneetan... Hori ez ezik, eta indarkeria-mota nagusietako bat aipatzearren, gizonezkoen emakumeenganako indarkeria gazteen artean ere nabari da. Orobat, indarkeriaren fenomenoa ulertzeko, ezin dugu alde batera utzi indarkeriaren beraren eta gizarte osoari –eta bereziki balioak transmititzeko zereginean ardurarik handiena duten gizarteratze-agenteei, hau da, familiari, eskolari eta koadrilari– eragiten dion balio-krisiaren arteko harremana. Izan ere, une honetan agente horien artean ez dago elkarrekin bizitzeko eta harremanetarako onartutako eredurik (3). Cindes Txostenetik eta gazte-indarkeriaren inguruan egin diren beste ikerlan batzuetatik ondorioztatzen denez, gazteen emantzipazioa galarazten duten bizi-baldintzak (langabezia, lan-ezegonkortasuna, etxebizitza erosi edo errentan hartzeko zailtasunak, etab.) hobetzea mesedegarri gerta liteke indarkeriaren sorburuak murrizteko, baita gazte batzuen hura legitimatzearen aldeko arrazoiak ezabatzeko ere. Azken horien ustetan, gazteak indarkeria politiko edo sozialaren biktima dira, eta horrek galarazten die pertsona eta hiritar gisa banaka garatzea edo kolektibo politiko gisa garatzea. Balio-krisiak eta gazteriak helduen gizartean integratzeko eta emantzipatzeko bizi dituen trabek sorrarazten duten testuinguruan, gazte jakin batzuek barnera dezakete beren problema pertsonalak edo kolektibitatearen arazoak konpontzeko bide bakarra indarkeriara jotzea dela. Estatuko Fiskaltza Nagusiak egindako txostenetatik eta beste batzuetatik ondorioztatzen denez, "indarkeria soziala" deritzanaren garrantzia –lapurretak, lagun-taldeen arteko liskarrak, sexu-indarkeria, familia barruko indarkeria, etab.– EAEn beste autonomia-erkidego batzuetan baino txikiagoa den arren, oro har euskal gizarteak ezin du inola ere ahaztu horrelako indarkeriak oso ondorio mingarriak eragiten dituela. Haatik, gazte-indarkeriaren adierazpideen artean badago bat gizarteari bereziki kezkarazten diona: "kale-borroka" edo kale-indarkeria. Gazteriaren zati bat indarkeria-mota horren protagonista nagusietakoa dela aintzat hartuta, Gazte Planak ezinbestean heldu behar dio arazo horri. Gainera, funtsezko eta zeharkako elementutzat hartuko da, hau da, ez zaio bakarka helduko, Planaren alor desberdinetako esku-hartzeko ildoen eta ekintzen multzoen barruan beste arazo bat baino ez balitz bezala. Kale-indarkeriari diziplina anitzeko ikuspegi oso batetik heldu behar zaiola jakinagatik ere, eta Planak bakarka arazo hori konpontzeko zein jarduera-mugak dituen aintzat hartuta, Gazte Planak fenomeno horren aurkako erabateko jarrera hartu behar du, Planak sustatu nahi dituen balio nagusiekin bat eginez. Hala, Gazte Planak hainbat prozesu jarri nahi ditu abian,
fenomenoa diagnostikatzeko, bere sorburuak ezagutu eta haiei aurrea hartzeko,
ondorioak murrizteko eta arazoak euskal gizartean zergatik irauten duen
jakiteko. Gazte Planak prozesu horiek susta ditzake eta sustatu behar
ditu, gazteek berek arazo horretan duten protagonismoaren ardura beren
gain har dezaten. II. Gazte Planak zenbait neurri diseinatu nahi ditu, bereziki hezkuntza-mailakoak, indarkeriazko jokabideen inguruan kontzientziatzeko eta haiei aurrea hartzeko, baita euskal gazteriaren irudi positiboa emateko ere. Horretarako, balioetan oinarritutako hezkuntza sustatuko da, eta parte-hartzea eta elkarrizketa landuko dira, gatazkak konpontzeko eta bizikidetza errazteko modurik egokiena diren heinean. Gainera, II. Gazte Planak esku hartzeko prozesuak irekiko ditu, beste plan instituzional batzuekin, beste entitate batzuekin eta gazteekin beraiekin batera, honako xede hauetarako: --Beste erakunde batzuekin batera gazte-indarkeriaren fenomenoari buruzko gogoeta bat –arazoa gainditzeko xedea izango duena– prestatzeko beharrezkoak diren neurriak eskaintzeko. --Ikerketak egiteko, horien ondorioen azterketatik abiatuta, ahalik eta adostasunik zabalenak lortzea, esku hartu behar duten guztiek konpromisoak hartzea eta material hori eztabaidatzeko foroak sortzea ahalbidetzeko. --Gogoeta hauek eta eztabaiden ondorioz Gazte Planak esku hartzen dueneko arloetan (hezkuntza, lana, kultura...) sortzen diren proposamenak zabaltzeko. --Bere jarduna indarkeriaren fenomenoaren prebentzioan kokatzeko, balioetan egin beharreko lana tresna nagusietako bat izanik.
Beraz, instituzioak eta agente sozialak ildo horretan garatzen joan diren esku-hartzeekin batera, Gazte Planak gazte-indarkeriari heltzeko konpromiso batzuk ezarri nahi ditu. Horiek ekintza batzuen bidez gauzatzen dira, eta esku hartzeko ildo batzuen inguruan bil daitezke.
1. Lanerako Foro eta Taldeak sortzea. Haietan, gazte-indarkeriaren arazoari buruzko gogoetatik abiatuta, jarduera-proposamen zehatzak landuko dira.
2. Gazte-indarkeriari buruzko azterketak eta lanak egitea, horietan oinarrituz arazoaren inguruko kontsentsuak lortu ahal izateko.
4. Sentsibilizazio- eta kontzientziazio-kanpainak garatzea, gazte-indarkeriaren arazoaren aurrean.
|