Egoitza elektronikoa

Kontsulta

Kontsulta erraza

Zerbitzuak


Azken aldizkaria RSS

Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkaria

11. zk., 2025eko urtarrilaren 17a, ostirala


Hemen ikusgai dauden gainerako formatuen edukia PDF dokumentu elektroniko ofizial eta jatorrizkoa eraldatuz lortu da

XEDAPEN OROKORRAK

GIPUZKOAKO FORU ALDUNDIA
265

2/2024 FORU DEKRETU-ARAUA, abenduaren 27koa, abenduaren 15eko Kontseiluaren 2022/253 (EB) Zuzentarauaren transposizioa Gipuzkoako Lurralde Historikoko tributuen ordenamendu juridikoan sartzea onesten duena. Zuzentarau hori Batasuneko enpresa multinazionalen taldeentzako eta magnitude handiko talde nazionalentzako gutxieneko ezarpen-maila bermatzeari buruzkoa da.

Abenduaren 21ean argitaratu zen Estatuko Aldizkari Ofizialean (EAOn) 7/2024 Legea, abenduaren 20koa, ezartzen dituena talde multinazionaletarako eta talde nazional handietarako gutxieneko inposizio maila orokorra bermatzeko zerga osagarri bat, zenbait finantza erakunderen interes marjinen eta komisioen gaineko zerga eta zigarreta elektronikoetarako likidoen eta tabakoaren inguruko beste produktu batzuen gaineko zerga bat, eta beste zerga arau batzuk aldatzen dituena.

Legeak betetzen du Batasuneko enpresa talde multinazionaletarako eta talde nazional handietarako gutxieneko zergapetze maila bermatzeari buruzko abenduaren 15eko 2022/253 (EB) Zuzentarauaren estatuko ordenamendu juridikorako transposizioa egiteko betebeharra. Izan ere, Estatu kideek beren legerian txertatu behar zuten 56. artikuluan xedatutakoaren arabera, alegia, Estatu kideek 2023ko abenduaren 31rako indarrean jarri behar zituzten Zuzentarauan ezarritakoa betetzeko legezko, erregelamenduzko eta administrazioko xedapenak eta xedapen horiek aplikatu behar ziren 2023ko abenduaren 31tik aurrerako zergaldietan. Erkidegoaren erakunde autonomiaren printzipioa aplikatuz gero, betebehar berak eragingo die lurralde historikoei, eta Zuzentarauaren transposizioa egin beharko dute, bi administrazioek zerga itundu ondoren.

Espainiako Erresumak Zuzentarauaren transposizioa adierazitako epean egin ez zuenez, epatze-gutun bat igorri zioten 2024ko urtarrilean, eta, ondoren, urte bereko maiatzean, irizpen arrazoitu bat. Bertan, Batzordeak eskatzen zion Zuzentaraua betetzeko beharrezko neurriak har zitzan, bestela Europar Batasunaren Funtzionamenduari buruzko Tratatuaren 260. artikuluaren araberako diruzko zehapenak ezar lekizkiokeelako.

2022/2523 (EB) Zuzentarauak zerga osagarri bat ezartzen du, elkarri lotutako bi arauren bidez. Arau horien bidez bermatzen da Europar Batasuneko estatu kideetan kokatutako talde nazional handiek edo enpresa nagusia Europar Batasuneko estatu kide batean kokatuta duten talde multinazionalek lortutako errentek –azken kasu horretan, taldeko enpresak Europar Batasunean kokatuta egon zein ez– ehuneko 15eko gutxieneko tasa globalean ordainduko dituztela zergak. Elkarri lotutako arau horiek dira errentak sartzeko araua eta behar adina zergapetu ez diren etekinen erregela; bigarrenak lehenengoaren euskarri gisa balio du.

Hala ere, 2022/2523 (EB) Zuzentarauak 11. artikuluan xedatzen duenez, estatu kideek aukera izango dute zerga osagarri nazional onargarri bat aplikatzeko, eta zerga horrek beren lurraldean kokatuta dauden eta gutxienez % 15eko tributazioa lortzen ez duten erakunde eratzaileak zehatuko ditu estatu kide horren jurisdikzioan, erakunde horiei dagokien zerga osagarria ez dakion esleitu Espainian kokatutako erakundeetako partaidetzen titulartasuna duen erakundea kokatuta dagoen jurisdikzioari.

Estatuaren eta Euskal Autonomia Erkidegoaren arteko indarreko Ekonomia Itunaren (Euskal Autonomia Erkidegoarekiko Ekonomi Ituna onartzen duen maiatzaren 23ko 12/2002 Legearen bidez onartutakoa) bigarren xedapen gehigarria aplikatuz, zerga osagarriaren araudia Espainiako ordenamendu juridikoan sartzeko aukera gauzatzeak eta, aldi berean, zergaren araudiaren 2. artikuluan foru babesaren klausula tradizionala sartzeak behartzen du bi administrazioek, ados jarrita, Ekonomia Ituna aipatutako ordenamenduan izandako aldaketara egokitzera.

Hori dela eta, Ekonomia Itunaren Batzorde Mistoak abenduaren 23ko bileran hartutako lehenengo akordioak, EAEko eta Estatuko administrazioen ordezkarien artean lortutakoak, zerga osagarria ituntzea jasotzen du, araudi autonomoko zerga itundu gisa eratuta.

Hartutako erabakia Gorte Nagusietan izapidetu beharko da, artikulu bakarreko lege-proiektu gisa, Ekonomia Itunean zerga berri hori ituntzeko sartutako aldaketak ordenamendu juridikoan txertatzeko.

Gorte Nagusiek zerga osagarriaren lege-proiektua berandu onartu zutenez, haren lehen sortzapena, 2024ko abenduaren 31koa, hura indarrean jarri eta egun gutxira gertatu zen, Estatuko Aldizkari Ofizialean argitaratu ondoren; izan ere, 2022/2523 (EB) Zuzentarauaren transposizioa egiteko betebeharra betez, abenduaren 20ko 7/2024 Legearen azken xedapenetako hogeita bigarrenak adierazten du 2023ko abenduaren 31tik aurrera hasten diren zergaldietan izango dituela ondorioak.

Bi uneen arteko hurbiltasunak ez du aukerarik uzten Lurralde Historikoko erakunde eskudunek zergaren sortzapen hori (2024ko abenduaren 31) baino lehen baliatzeko beren araugintza-ahala, eta, horrek, segurtasun juridikoko arrazoiak direla medio, gomendatzen du lurralde erkidean onartutako araudirako igorpena egitea zergaren foru-araudirako, 2023ko abenduaren 31ren ondoren hasten den lehen zergaldiaren sortzapenari dagokionez, Batzar Nagusiek, Ekonomia Ituna aldatu eta beste itun hori txertatu ondoren, Gipuzkoako Lurralde Historikoaren esparruan eduki arauemaile zehatzari buruzko erabaki egokiak hartu arte.

Foru dekretu-arau hau onartu behar da, transposizio-betebeharra bete gabe ez uzteko, zergadunen segurtasun juridikoa bermatzeko eta zerga Gipuzkoako Lurralde Historikoan benetan aplikatzen dela ziurtatzeko.

Foru dekretu-arauak artikulu bakarra eta azken xedapen bat ditu.

Uztailaren 12ko 6/2005 Foru Arauak, Gipuzkoako Lurralde Historikoaren Erakunde Antolaketa, Gobernu eta Administrazioari buruzkoak, 14. artikuluan xedatzen du ezen, premiazko eta aparteko arrazoiak daudenean, Diputatuen Kontseiluak behin-behineko arau xedapenak eman ahal izango dituela bere eskumen esklusiboen esparruan; xedapen horiek foru dekretu-arauak izango dira eta ezin izango dute eraginik izan foru organoen antolaketan, araubidean eta funtzionamenduan.

Foru dekretu-arauak Batzar Nagusietan eztabaidatu eta bozkatu behar dira berehala, baliozkotuak izateko.

Horrenbestez, Ogasun eta Finantza Departamentuko foru diputatuak proposaturik, eta Diputatuen Kontseiluak eztabaidatu eta onetsi ondoren, gaurko bileran honako hau

XEDATZEN DUT:

Artikulu bakarra.– Kontseiluaren abenduaren 15eko 2022/2523 Zuzentarauaren transposizioa egitea Gipuzkoako Lurralde Historikoko zerga ordenamendu juridikora. Zuzentarau hori Batasuneko enpresa multinazionalen taldeentzako eta tamaina handiko talde nazionalentzako gutxieneko ezarpen maila globala bermatzeari buruzkoa da.

1.– Zerga osagarria onartu da talde multinazionaletarako eta talde nazional handietarako gutxieneko inposizio maila orokorra bermatzeko zerga osagarri bat, zenbait finantza erakunderen interes marjinen eta komisioen gaineko zerga eta zigarreta elektronikoetarako likidoen eta tabakoaren inguruko beste produktu batzuen gaineko zerga bat, eta beste zerga arau batzuk aldatzen dituen abenduaren 20ko 7/2024 Legearen bidez, eta Gipuzkoako Lurralde Historikoan aplikatu beharko da hurrengo ataletan adierazitakoaren arabera.

2.– Zergaren ituntzea Ekonomia Itunean sartzen den arte, aipatutako abenduaren 20ko 7/2024 Legean xedatutakoa aplikatuko da.

3.– Zergadun bakoitzaren zerga osagarri nazional, primario edo sekundarioa ordainduko zaio Gipuzkoako Foru Aldundiari, egoitza fiskalaren edo eragiketa bolumenaren proportzioaren arabera, Euskal Autonomia Erkidegoarekiko Ekonomi Ituna onesten duen maiatzaren 23ko 12/2002 Legearen 15. artikuluan aurreikusitakoaren arabera, sozietateen gaineko zergaren edo ez egoiliarren errentaren gaineko zergaren amaitzear dagoen zergaldiari edo amaituta dagoen zerga osagarria sortzen den egunean amaitzen den zergaldiari dagokionean, zerga kontsolidazioko erregimena aplikatuta tributatu duten zergadunen kasuan, talde fiskalaren eragiketa bolumenaren arabera.

4.– Zergak bi administrazioei ordaintzen zaizkienean, zergaren autolikidazioa aurkeztu eta zerga-zorra ordaindu behar duen zergadunaren ordezkoak autolikidazioa aurkeztuko dio Gipuzkoako Foru Aldundiari, arauzko epeak eta formalitateak betez. Autolikidazio horretan, nolanahi ere, jasoko dira aplikatu beharreko proportzioa eta administrazio bakoitzaren aurrean ateratzen diren kuotak.

5.– Aitorpen informatiboa eta zerga osagarriaren araudian eskatzen diren gainerako komunikazio eta betebehar formalak Gipuzkoako Foru Aldundiko organo eskudunei aurkeztuko zaizkie, hari dagokionean erakunde eratzailearen edo talde multinazionalak edo nazional handiak izendatutako erakundearen sozietateen edo ez egoiliarren errentaren gaineko zerga ikuskatzeko eskumena.

6.– Gipuzkoako Foru Aldundiko organo eskudunei dagokie talde multinazional bateko edo talde nazional handi bateko kide diren zergadunen zerga osagarria ikuskatzeko eskumena, baldin eta zergadunaren ordezkoari sozietateen gaineko zergan Gipuzkoako Lurralde Historikoaren araudia aplikatu behar bazaio, Ekonomia Itunaren 14. artikuluko arauekin bat, edo, hala badagokio, ez egoiliarren errentaren gaineko zerga, haren 21. artikuluan aurreikusitakoarekin bat, baldin eta talde multinazionalak edo nazional handiak, aldi berean, Espainiako lurraldean baditu zerga kontsolidazioaren foru araubideari lotutako talde fiskal bat eta lurralde erkideko zerga kontsolidazioaren araubideari lotutako beste bat.

Aurreko lerrokadan xedatutakoaren ondorioetarako, kontuan hartuko da sozietateen gaineko zergaren edo ez-egoiliarren errentaren gaineko zergaren araudia, zerga osagarria sortzen den egunean amaitzen den edo amaitu den zerga horien azken zergaldiari dagokiona.

Aitzitik, talde multinazional bateko edo talde nazional handi bateko kide diren zergadunak ikuskatzeko eskumena Gipuzkoako Foru Aldundiko organo eskudunei esleituko zaie, baldin eta talde multinazionaleko edo talde nazional handiko zergadunaren ordezkoak zerga egoitza lurralde horretan badu, eta Espainiako lurraldean zerga kontsolidazio foral eta komunaren araubideari lotutako bi zerga-talde ez baditu. Hala ere, talde horretako eragiketen bolumena 12 milioi eurotik gorakoa izan bada aurreko ekitaldian eta, ekitaldi horretan, taldeak eragiketen bolumenaren 100eko 75 edo gehiago lurralde erkidean egin badu, talde horretako zergadunak lurralde erkideko Administrazioaren ikuskapen eskumenaren mende geratuko dira.

Talde multinazional bateko edo talde nazional handi bateko kide diren zergadunen kasuan, baldin eta Espainiako lurraldean zerga kontsolidazio foral eta erkidearen araubideari lotutako bi talde fiskal ez badituzte, hurrenez hurren, lurralde erkideko Administrazioaren ikuskapen eskumenaren mende geratuko dira, baldin eta talde multinazional bateko edo talde nazional handi bateko kide badira eta haren ordezkoak zerga egoitza lurralde horretan badu. Hala ere, taldearen eragiketa bolumena 12 milioi eurotik gorakoa bada aurreko ekitaldian eta, ekitaldi horretan, taldeak eragiketa bolumenaren ehuneko 75 edo gehiago egin badu Euskadin, talde horretako zergadunak Gipuzkoako Foru Aldundiko organo eskudunen ikuskapen eskumenaren mende geratuko dira, baldin eta Gipuzkoan egindako eragiketa bolumena handiagoa bada gainerako lurralde historikoetan egindako eragiketen bolumena baino.

Aurreko bi lerrokadetan xedatutakoaren ondorioetarako, taldeko eragiketen bolumena honako hau izango da: eragiketa-bolumenaren batura edo agregazioa, Espainiako lurraldean kokatutako erakunde eratzaile bakoitzaren sozietateen gaineko zergaren edo ez-egoiliarren errentaren gaineko zergaren ondorioetarako zehaztutakoa, dagozkion taldearteko ezabaketen aurretik, aipatutako zergen azken aldiaren aurreko zergaldiari dagokiona, zeina zerga osagarriaren sortzapen-datan amaitzen baita edo amaitu baita. Eta, taldeak lurralde bakoitzean egindako eragiketa-bolumena honako hau izango da: erakunde eratzaile bakoitzak lurralde bakoitzean egindako eragiketen batura edo agregazioa, dagozkion taldearteko ezabaketen aurretik, ondorio hauetarako zehaztuta daudenak edo zehaztuko direnak aldi bereko sozietateen gaineko zergaren edo ez-egoiliarren errentaren gaineko zergaren arauen arabera.

7.– Aurreko atalean xedatutakoa gorabehera, aurreko 3. eta 6. apartatuetan adierazitako eragiketa bolumena egiaztatzeko eskumena Gipuzkoako Foru Aldundiko organo eskudunei dagokie, kontuan hartuta eragiketa bolumena egiaztatu behar zaien taldeko erakundeek sozietateen gaineko zerga edo, hala badagokio, ez egoiliarren errentaren gaineko zerga aplikatzen duten Gipuzkoako Lurralde Historikoan.

Entitate eratzaile bakoitzari estatuko, lehen mailako eta bigarren mailako zerga osagarria esleitzeko proportzioak administrazio eskudunak finkatuko ditu egiaztapenetan, eta ondorioak izango dituzte zergadunarentzat likidatutako obligazioei dagokienez, hargatik eragotzi gabe egiaztapen horien ondoren administrazio eskudunen artean behin betiko adosten direnak.

AZKEN XEDAPENA.– Indarrean jartzea.

Foru dekretu-arau hau Gipuzkoako Aldizkari Ofizialean argitaratu eta biharamunean jarriko da indarrean.

Donostia, 2024ko abenduaren 27a.

Diputatu nagusia,

Eider Mendoza Larrañaga.

Ogasun eta Finantza Departamentuko foru diputatua,

ITZIAR AGIRRE BERRIOTXOA.


Azterketa dokumentala