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Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkaria

64. zk., 2020ko apirilaren 1a, asteazkena

N.º 64, miércoles 1 de abril de 2020


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XEDAPEN OROKORRAK

DISPOSICIONES GENERALES

OSASUN SAILA
DEPARTAMENTO DE SALUD
1758
1758

AGINDUA, 2020ko martxoaren 27koa, Osasuneko sailburuarena, martxoaren 23ko SND/275/2020 Aginduan eta martxoaren 19ko SND/265/2020 Aginduan jasotako neurriak zabaldu eta interpretatzekoa, Euskal Autonomia Erkidegoko gizarte-zerbitzuen eremuko egoitza-zentro publiko eta pribatu guztietan aplika daitezen, eta agindu horiek garatzeko esku-hartze neurriak hartzekoa.

ORDEN de 27 de marzo de 2020, de la Consejera de Salud, de difusión e interpretación de las medidas contenidas en la Orden SND/275/2020, de 23 de marzo, y en la Orden SND/265/2020, de 19 de marzo, para todos los centros de servicios sociales de carácter residencial, de titularidad pública o privada, de la Comunidad Autónoma del País Vasco, así como de adopción de medidas de intervención en desarrollo de las citadas Órdenes.

Martxoaren 14ko 463/2020 Errege Dekretuaren bidez (alarma-egoera deklaratzen duena Covid-19ak eragindako osasun-krisialdia kudeatzeko; Estatuko Aldizkari Ofiziala, 67. zk., 2020ko martxoaren 14koa), alarma-egoera deklaratu zen Estatuko lurralde osoan, Covid-19 koronabirusak eragindako osasun-larrialdiko egoerari aurre egiteko. Hori hala egin zen, Alarma, Salbuespen eta Setio Egoeren ekainaren 1eko 4/1981 Lege Organikoak laugarren artikuluko b) eta d) letretan xedatutakoaren arabera.

El Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19, publicado en el Boletín Oficial del Estado núm. 67, de 14 de marzo de 2020, declara el estado de alarma en todo el territorio del estado, con el fin de afrontar la situación de emergencia sanitaria provocada por el coronavirus Covid-19. Ello, al amparo de lo dispuesto en el artículo cuarto, apartados b) y d), de la Ley Orgánica 4/1981, de 1 de junio, de los estados de alarma, excepción y sitio.

Aipatutako errege-dekretuaren 6. artikuluak zera dio: «administrazio bakoitzak bere zerbitzuen ohiko kudeaketarako indarreko legeriak ematen dizkion eskumenak izaten jarraituko du, eta beharrezkotzat jotako neurriak hartuko ditu, betiere alarma-egoeraren ondoreetarako agintari eskudunak emandako zuzeneko aginduak betez eta 3. eta 5. artikuluetan ezarritakoa ezertan eragotzi gabe».

El artículo 6 del citado real decreto señala que «cada Administración conservará las competencias que le otorga la legislación vigente en la gestión ordinaria de sus servicios para adoptar las medidas que estime necesarias en el marco de las órdenes directas de la autoridad competente a los efectos del estado de alarma y sin perjuicio de lo establecido en los artículos 3 y 5».

Bestalde, 4. artikuluak zera dio:

Por su parte el artículo 4 dice lo siguiente:

«4. artikulua.– Agintari eskuduna.

«Artículo 4. Autoridad competente.

1.– Alarma-egoeraren ondoreetarako, Gobernua izango da agintari eskuduna.

1.– A los efectos del estado de alarma, la autoridad competente será el Gobierno.

2.– Errege-dekretu honetan aipatzen diren eginkizunak betetzeko, honako hauek izango dira agintari eskudun ordezkari, nor bere erantzukizuneko arloetan eta, betiere, Gobernuko presidentearen zuzendaritza gorenaren pean:

2.– Para el ejercicio de las funciones a que se hace referencia en este real decreto, bajo la superior dirección del Presidente del Gobierno, serán autoridades competentes delegadas, en sus respectivas áreas de responsabilidad:

a) Defentsako ministroa.

a) La Ministra de Defensa.

b) Barne ministroa.

b) El Ministro del Interior.

c) Garraio, Mugikortasun eta Hiri Agendako ministroa.

c) El Ministro de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana.

d) Osasuneko ministroa.

d) El Ministro de Sanidad.

Horrez gainera, a), b) eta c) letretan adierazitako ministroen eskumenekoak ez diren erantzukizun-arloetan, Osasuneko ministroa izango da agintari eskudun ordezkari.

Asimismo, en las áreas de responsabilidad que no recaigan en la competencia de alguno de los Ministros indicados en los párrafos a), b) o c), será autoridad competente delegada el Ministro de Sanidad.

3.– Errege-dekretu honen bidez agintari eskudun ordezkari izendatu diren ministroak gaituta daude, nor bere jardun-eremu espezifikoan, pertsonak, ondasunak eta tokiak babeste aldera eskaini behar diren ohiko edo aparteko zerbitzuak bermatzeko beharrezkoak diren aginduak, ebazpenak, xedapenak eta interpretazio-jarraibideak emateko, eta, horretarako, ekainaren 1eko 4/1981 Lege Organikoaren hamaikagarren artikuluan aurreikusita dauden neurrietatik edozein hartu ahal izango dute.

3.– Los Ministros designados como autoridades competentes delegadas en este real decreto quedan habilitados para dictar las órdenes, resoluciones, disposiciones e instrucciones interpretativas que, en la esfera específica de su actuación, sean necesarios para garantizar la prestación de todos los servicios, ordinarios o extraordinarios, en orden a la protección de personas, bienes y lugares, mediante la adopción de cualquiera de las medidas previstas en el artículo once de la Ley Orgánica 4/1981, de 1 de junio.

Aurreko paragrafoan adierazitako egintzak, xedapenak eta neurriak ofizioz edo autonomia-erkidegoko eta tokiko agintari eskudunen eskaera arrazoituaren bidez hartu ahal izango dira, kasu bakoitzean aplikatu behar den legeriaren arabera eta pertsona zaurgarriei jaramon eginez. Horretarako, ez da administrazio-prozedurarik izapidetu behar. (...)»

Los actos, disposiciones y medidas a que se refiere el párrafo anterior podrán adoptarse de oficio o a solicitud motivada de las autoridades autonómicas y locales competentes, de acuerdo con la legislación aplicable en cada caso y deberán prestar atención a las personas vulnerables. Para ello, no será precisa la tramitación de procedimiento administrativo alguno. (...)»

Adinekoak, desgaitasuna duten pertsonak eta egoitzetako edo bestelako zentro soziosanitarioetako erabiltzaileak zaurgarriak dira Covid-19aren infekzioarekiko; besteak beste, gehienak zaharrak direlako, oinarrizko patologiak edo komorbilitateak dituztelako, eta beste pertsona batzuekin harreman estua izaten dutelako –adibidez, zaintzaileekin edo bizikideekin–. Pertsona zaurgarriak bizi diren zentro batean Covid-19 kasu bat diagnostikatzen denean, osasun-agintariak ezarri duen kasu-deklarazioa edo -komunikazioa egin behar izaten da.

Los mayores, las personas con discapacidad u otros usuarios de residencias y otros centros sociosanitarios se encuentran en situación de vulnerabilidad ante la infección Covid-19 por varios motivos, como son entre otros, que habitualmente presentan edad avanzada; patología de base o comorbilidades; y su estrecho contacto con otras personas, como son sus cuidadores y otros convivientes. Cuando se produce el diagnóstico de un caso de Covid-19 en un centro en el que resida población vulnerable, se pone en marcha la declaración o comunicación de caso que esté establecida, en su caso, por la autoridad sanitaria.

Azken egunotan egiaztatu da Covid-19a zahar-etxeetan bizi diren pertsona zaurgarrien artean zabaltzen ari dela, eta, beraz, antolakuntza- eta koordinazio-neurri gehiago hartu behar dira, kutsadura-arriskua murrizteko eta gaixotasunak jota dauden pertsonak ahalik eta ondoen tratatzeko.

La propagación del Covid-19 entre personas vulnerables que viven en residencias de mayores, se está observando en los últimos días, por lo que es necesario avanzar en la adopción de medidas organizativas y de coordinación, orientadas a reducir el riesgo de contagio así como a tratar de la forma más adecuada a las personas que sufran esta enfermedad.

Helburu hori lortu eta aipatutako dekretua garatze aldera, Osasuneko ministroak bi xedapen eman ditu, agintari ordezkaria den aldetik. Batetik, martxoaren 23ko SND/275/2020 Agindua, Gizarte-zerbitzuen eremuko egoitza-zentroak antolatzeko eta haiei buruzko informazioa emateko neurri osagarriak ezartzen dituena Covid-19ak eragindako osasun-krisialdia kudeatzeko.

Con este objetivo y en desarrollo del citado decreto el Ministro de Sanidad, en su calidad de autoridad delegada ha dictado dos disposiciones. Por un lado, la Orden SND/275/2020, de 23 de marzo, por la que se establecen medidas complementarias de carácter organizativo, así como de suministro de información en el ámbito de los centros de servicios sociales de carácter residencial en relación con la gestión de la crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19.

Bestetik, martxoaren 19ko SND/265/2020 Agindua, Covid-19ak eragindako osasun-krisialdia dela-eta zahar-etxeei eta zentro soziosanitarioei buruz neurriak hartzekoa.

Por otro lado, la Orden SND/265/2020, de 19 de marzo, de adopción de medidas relativas a las residencias de personas mayores y centros socio-sanitarios, ante la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19.

Ikusita gaixotasuna oso azkar hedatzen ari dela, adinekoak, desgaitasuna duten pertsonak eta egoitza-zentroetan edo gizarte-zentroetan barneratuta dauden beste erabiltzaile batzuk Covid-19aren infekzioarekiko bereziki zaurgarriak direla, eta horiek guztiak zaintzeko baliabideak behar direla, nahitaezkoa da neurri gehiago hartzea, batetik, kutsadura-arriskua murrizteko eta, bestetik, pertsona horien arreta soziosanitariorako eskura dauden baliabide guztiak erabili ahal izango direla bermatzeko; horrez gainera, antolakuntza-neurriak ezarri behar dira, Covid-19ak jota dauden egoitzetako erabiltzaileei eta haien bizikideei osasun-arreta eskaintzeko.

El rápido avance de la enfermedad, la especial vulnerabilidad de las personas mayores, las personas con discapacidad u otros usuarios de centros residenciales y centros sociales con internamiento ante la infección Covid-19, y la necesidad de disponer de recursos para la atención de los mismos, obliga a adoptar nuevas medidas dirigidas a reducir el riesgo de contagio y garantizar la posibilidad de utilización de todos los recursos disponibles para la atención social y sanitaria de estos colectivos así como establecer medidas organizativas para la atención sanitaria de los residentes afectados por el Covid-19 y de quienes conviven con ellos.

Covid-19ak eragindako osasun-krisialdia dela-eta zahar-etxeei eta zentro soziosanitarioei buruz neurriak hartzeko martxoaren 19ko SND/265/2020 Aginduaren zazpigarren ebazpen-zatian (agindua garatzeari eta betearazteari buruzkoa), zera dago ezarrita: «autonomia-erkidego bakoitzeko osasun-agintari eskudunek emango dituzte, nork bere jardun-eremu espezifikoan, agindu honetan xedatutakoaren eraginkortasuna bermatzeko beharrezkoak diren ebazpenak, xedapenak eta interpretazio-jarraibideak».

El resuelvo séptimo, desarrollo y ejecución de la Orden SND/265/2020, de 19 de marzo, de adopción de medidas relativas a las residencias de personas mayores y centros socio-sanitarios, ante la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19, señala que «Corresponde a las autoridades sanitarias competentes de cada comunidad autónoma dictar las resoluciones, disposiciones e instrucciones interpretativas que, en la esfera específica de su actuación, sean necesarias para garantizar la eficacia de lo dispuesto en esta orden.»

Bestalde, martxoaren 23ko SND/275/2020 Aginduaren seigarren ebazpen-zatiaren arabera, «autonomia-erkidegoek eta Ceuta eta Melillako hiri autonomoek berehala zabaldu behar dute agindu honetan xedatzen den guztia, beren jardunaren eta akreditazioaren eskumen-eremukoak diren eta agindu honetan jasota dauden gizarte-zerbitzuen eremuko egoitza-zentro guztietara».

Por su parte, el resuelvo sexto de la Orden SND/275/2020, de 23 de marzo establece que «las comunidades autónomas y las ciudades autónomas de Ceuta y Melilla deberán difundir de manera inmediata a todos los centros de servicios sociales de carácter residencial a los que se refiere esta Orden, y que se encuentren en su ámbito competencial de actuación y acreditación, lo dispuesto en esta Orden».

Gainera, zazpigarren ebazpen-zatian halako aginduak garatzeari eta betearazteari dagokionez ezarritakoaren arabera, «autonomia-erkidego bakoitzeko agintari eskudunek emango dituzte, nork bere jardun-eremu espezifikoan, agindu honetan xedatutakoaren eraginkortasuna bermatzeko beharrezkoak diren xedapenak eta ebazpenak».

Además, su resuelvo séptimo establece en lo que se refiere al desarrollo y la ejecución de estas órdenes que «corresponde a las autoridades competentes de cada comunidad autónoma dictar, en su esfera específica de actuación, las disposiciones y resoluciones necesarias para garantizar la eficacia de lo dispuesto en la presente Orden».

Hori dela eta, EAEk gizarte-zerbitzuen arloan duen eskumen-esparruaren arabera –zehazki, Gizarte Zerbitzuen abenduaren 5eko 12/2008 Legearen, Gizarte Zerbitzuen Euskal Sistemaren prestazio eta zerbitzuen zorroari buruzko urriaren 6ko 185/2015 Dekretuaren eta Euskal Autonomia Erkidegoko adinekoentzako egoitza-zentroei buruzko uztailaren 30eko 126/2019 Dekretuaren arabera–, lurralde historikoetako foru-aldundiek eman behar dituzte zentroek behar bezala funtzionatzeko eta erabiltzaileen eta langileen osasuna bermatzeko beharrezkoak diren jarraibideak, zeinak, inguruabar berezi hauetan, Euskal Autonomia Erkidegoko Administrazio Orokorreko osasun-agintaritzarekin koordinatuta eta harekin harremanetan jarrita eman behar baitira.

Por ello, en base al marco competencial vasco en materia de servicios sociales, y más concretamente a la Ley 12/2008 de Servicios Sociales de 5 diciembre, el Decreto de 185/2015, de 6 de octubre, de cartera de prestaciones y servicios del Sistema vasco de Servicios Sociales y el Decreto 126/2019, de 30 de julio, de centros residenciales para las personas mayores en el ámbito de la Comunidad Autónoma del País Vasco, corresponde a las Diputaciones Forales de los Territorios Históricos dictar las instrucciones precisas para el correcto funcionamiento de los centros y garantizar la salud de las personas y usarías y de las trabajadoras, que dadas las especiales circunstancias que concurren, han de hacerse en estrecha coordinación y comunicación de la autoridad sanitaria de la Administración General de la Comunidad Autónoma del País Vasco.

Horregatik guztiagatik, harik eta pandemiak sortu duen egoera asistentziala onbideratu arte, Osasun Sailaren Egitura Organikoa eta Funtzionala Ezartzen duen apirilaren 11ko 80/2017 Dekretuak 4.1 eta 4.2 artikuluetan organo horri eskuordetutako eskumenen arabera, eta martxoaren 23ko SND/275/2020 Aginduaren seigarren eta zazpigarren ebazpen-zatien bidez eta martxoaren 19ko SND/265/2020 Aginduaren zazpigarren ebazpen-zatiaren bidez esleitutako gaikuntza baliatuz –bi agindu horiek martxoaren 14ko 463/2020 Errege Dekretuaren bidez onartu ziren, zeinak alarma-egoera deklaratzen baitu Covid-19ak eragindako osasun-krisialdia kudeatzeko–, honako hau

Por todo lo anterior, mientras se reconduzca la situación asistencial derivada de la pandemia, en virtud de las competencias atribuidas a este órgano por el artículo 4.1 y 2 del Decreto 80/2017, de 11 de abril, por el que se establece la estructura orgánica y funcional del Departamento de Salud, y en ejercicio de la habilitación atribuida por el resuelvo sexto y séptimo de la Orden SND/275/2020, de 23 de marzo, y séptimo de la Orden SND/265/2020, de 19 de marzo, ambas dictadas al amparo del Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19,

EBAZTEN DUT:
RESUELVO:

Lehenengoa.– Xedea.

Primero.– Objeto.

Agindu honen xedea da martxoaren 19ko SND/265/2020 Aginduan eta martxoaren 23ko SND/275/2020 Aginduan jasotako neurriak zabaltzea eta interpretatzea, eta agindu horiek garatzeko esku-hartze neurriak hartzea (SND/265/2020 Agindua, Covid-19ak eragindako osasun-krisialdia dela-eta zahar-etxeei eta zentro soziosanitarioei buruz neurriak hartzekoa; SND/275/2020 Agindua, Gizarte-zerbitzuen eremuko egoitza-zentroak antolatzeko eta haiei buruzko informazioa emateko neurri osagarriak ezartzen dituena, Covid-19ak eragindako osasun-krisialdia kudeatzeko).

Constituye el objeto de la presente Orden la difusión e interpretación de las medidas contenidas en la Orden SND/265/2020, de 19 de marzo, de adopción de medidas relativas a las residencias de personas mayores y centros socio-sanitarios, y en la Orden SND/275/2020, de 23 de marzo, por la que se establecen medidas complementarias de carácter organizativo, así como de suministro de información y la adopción de medidas de intervención en desarrollo de las citadas órdenes.

Bigarrena.– Aplikazio-eremua.

Segundo.– Ámbito de aplicación.

Agindu hau Euskal Autonomia Erkidegoko lurraldean dauden gizarte-zerbitzuen eremuko egoitza-zentro publiko eta pribatu guztiei aplikatuko zaie; hau da, adinekoen eta desgaitasuna duten pertsonen egoitza-zentroei, eta antzeko izaera duten gizarte-zerbitzuen eremuko beste zentro batzuei.

La presente Orden serán de aplicación tanto a todos los centros de servicios sociales de carácter residencial (centros residenciales de personas mayores, personas con discapacidad u otros centros de servicios sociales de análoga naturaleza), ya sean de titularidad pública o privada, que se encuentren en territorio de la Comunidad Autónoma de Euskadi.

Hirugarrena.– Eskudantzia.

Tercero.– Atribución.

Euskal Autonomia Erkidegoko Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako foru-aldundietan gizarte-zerbitzuen arloko eskumena duten organoei baimena ematen zaie, EAEk gizarte-zerbitzuen arloan duen eskumen-esparruan, martxoaren 23ko SND/275/2020 Aginduan eta martxoaren 19ko SND/265/2020 Aginduan ezarrita dauden neurriak aplikatzeko –bi agindu horiek martxoaren 14ko 463/2020 Errege Dekretuaren bidez onartu ziren, zeinak alarma-egoera deklaratzen baitu Covid-19ak eragindako osasun-krisialdia kudeatzeko–, hargatik eragotzi gabe Osasun Sailaren eskumenekoak diren neurriak.

Se autoriza a los órganos competentes en materia de servicios sociales de las Diputaciones Forales de Araba/Álava, Bizkaia y Gipuzkoa de la Comunidad Autónoma de Euskadi para que, en el marco competencial vasco en materia de servicios sociales, apliquen las medidas establecidas en la Orden SND/275/2020, de 23 de marzo, y la Orden SND/265/2020, de 19 de marzo, ambas dictadas al amparo del Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19. Ello, sin perjuicio de las medidas que corresponden al ámbito competencial del Departamento de Salud.

Laugarrena.– Hartutako neurriak berrestea.

Cuarto.– Ratificación de medidas adoptadas.

Aurreko ebazpen-zatian aipatzen diren organoek jardun-eremu honekin lotuta lehendik onartu dituzten xedapen eta neurri guztiak berretsita geratzen dira, eta, beraz, indarrean jarraituko dute eta han adierazitako ondoreak izango dituzte, baldin eta agindu honekin bateragarriak badira.

Quedan ratificadas todas las disposiciones y medidas adoptadas previamente en este ámbito de actuación por los órganos que se señalan en el resuelvo anterior, que continuarán vigentes y producirán los efectos previstos en ellas, siempre que resulten compatibles con la presente Orden.

Aurreko paragrafoan adierazitako berrespenak ez du ezertan eragotziko Administrazioarekiko Auzien Jurisdikzioa Arautzen duen uztailaren 13ko 29/1998 Legearen 8.6.2 artikuluan ezarrita dagoen berrespen judiziala.

La ratificación contemplada en el párrafo anterior se entiende sin perjuicio de la ratificación judicial prevista en el artículo 8.6. 2.º de la Ley 29/1998, de 13 de julio, reguladora de la Jurisdicción Contenciosa Administrativa.

Bosgarrena.– Indarraldia.

Quinto.– Vigencia.

Agindu hau indarrean egongo da, Estatuko Gobernuak dekretu bidez deklaratu duen alarma-egoerak irauten duen bitartean eta krisialdia dela-eta sektoreak koordinatzeko premia duen bitartean.

La vigencia de esta orden se extenderá en tanto dure la situación de estado de alarma decretado por el gobierno estatal y en tanto subsistan las necesidades de coordinación en el sector con ocasión de la crisis producida.

Seigarrena.– Argitaratzea eta indarrean jartzea.

Sexto.– Publicación y entrada en vigor.

Agindu hau Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkarian argitaratuko da, eta onartzen den egunetik aurrera izango ditu ondorioak.

La presente Orden se publicará en el Boletín Oficial del País Vasco y surtirá efectos desde el día de su aprobación.

Vitoria-Gasteiz, 2020ko martxoaren 27a.

En Vitoria-Gasteiz, a 27 de marzo de 2020.

Osasuneko sailburua,

La Consejera de Salud,

MIREN NEKANE MURGA EIZAGAECHEVARRIA.

MIREN NEKANE MURGA EIZAGAECHEVARRIA.


Azterketa dokumentala


Análisis documental