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Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkaria

61. zk., 2020ko martxoaren 27a, ostirala

N.º 61, viernes 27 de marzo de 2020


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XEDAPEN OROKORRAK

DISPOSICIONES GENERALES

OSASUN SAILA
DEPARTAMENTO DE SALUD
1718
1718

AGINDUA, 2020ko martxoaren 26koa, Osasuneko sailburuarena, SARS-Cov-2 (Covid-19) delakoak eragindako pandemia dela-eta hileta-osasunaren arloan salbuespenezko neurriak hartzen dituena.

ORDEN de 26 de marzo de 2020, de la Consejera de Salud, por la que se adoptan medidas excepcionales en materia de sanidad mortuoria debido a la pandemia causada por el SARS-CoV-2 (Covid-19).

Euskadiko Antolamendu Sanitarioaren ekainaren 26ko 8/1997 Legearen 3. artikuluak dioenez, «Euskal Administrazio Sanitarioari dagokio osasun publikoaren babes orokorra bermatzea, prebentzio-neurrien, osasuna sustatzeko neurrien eta prestazio sanitario indibidualen bidez. Era berean, baliabide egokiak bermatu beharko ditu izaera publikoarekin aseguratutako prestazioak hornitzeko, batez ere titulartasun publikoko baliabideak zuzkituz, mantenduz eta hobetuz.»

La Ley 8/1997, de 26 de junio, de Ordenación Sanitaria de Euskadi, señala en su artículo 3 que, «corresponde a la Administración sanitaria vasca garantizar la tutela general de la salud pública a través de medidas preventivas, de promoción de la salud y de prestaciones sanitarias individuales. Asimismo, le corresponderá garantizar un dispositivo adecuado de medios para la provisión de las prestaciones aseguradas con carácter público, a través fundamentalmente de la dotación, mantenimiento y mejora de la organización de medios de titularidad pública.»

Era berean, 14. artikulua, prebentziozko arretari eta osasunaren sustapenari buruzkoa, egonkorra da: «Izen horren barruan sartzen dira oinarrizko osasun-legeriak egiten dituen esparru-zerrendaren arabera garatzen diren jarduketak, osasunaren babesari, sustapenari eta gaixotasunen prebentzioari dagokienez, bai eta ordenamendu juridikoak banakako eta taldeko osasunari dagokionez aitortzen dituen esku-hartze publikoko ahalak baliatzeari dagokionez ere.»

Asimismo, su artículo 14 referido a la Atención preventiva y promoción de la salud, estable que, «bajo esta denominación se entenderán comprendidas las actuaciones que se desarrollen, de acuerdo con la enumeración de ámbitos que realiza la legislación básica sanitaria, en cuanto a protección, promoción de la salud y prevención de las enfermedades, así como en el ejercicio de las potestades de intervención pública que reconoce el ordenamiento jurídico en relación con la salud individual y colectiva.»

Euskal Autonomia Erkidegoaren Administrazioko sailak sortu, ezabatu eta aldatzen dituen eta horien egitekoak eta jardun-arloak finkatzen dituen Lehendakariaren azaroaren 26ko 24/2016 Dekretuaren 12. artikuluak honako egiteko eta jardun-arlo hauek esleitzen dizkio Osasun Sailari:

El Decreto 24/2016, de 26 de noviembre, del Lehendakari, de creación, supresión y modificación de los Departamentos de la Administración de la Comunidad Autónoma del País Vasco y de determinación de funciones y áreas de actuación de los mismos, atribuye, en su artículo 12, al Departamento de Salud las siguientes funciones y áreas de actuación:

a) Osasun-plangintza eta -antolamendua.

a) Planificación y ordenación sanitaria.

b) Osasun publikoa eta elikagaien higienea.

b) Salud Pública e higiene alimentaria.

c) Zaintza epidemiologikoa.

c) Vigilancia epidemiológica.

d) Ordenazio farmazeutikoa.

d) Ordenación farmacéutica.

e) Drogamenpekotasunak.

e) Drogodependencias.

f) Sailari atxikita dauden erakunde autonomoak, zuzenbide pribatuko erakunde publikoak eta sozietate publikoak zuzentzea, legeek eta erregelamenduek ezartzen dutenaren arabera.

f) Dirigir, de acuerdo con las leyes y los reglamentos, los organismos autónomos, entes públicos de derecho privado y las sociedades públicas adscritas o dependientes del departamento.

Osasun Sailaren egitura organikoa eta funtzionala ezartzen duen apirilaren 11ko 80/2017 Dekretuaren 4.1 artikuluak adierazten du Osasuneko sailburuari dagokiola Jaurlaritzaren ekainaren 30eko 7/1981 Legearen 26. eta 28. artikuluetan ezarritako eskumenak eta Osasun Sailari dagozkion eginkizunen eta jardun-arloen esparruan indarrean dagoen legeriak esleitzen dizkion eskumenak baliatzea.

El artículo 4.1 del Decreto 80/2017, de 11 de abril, por el que se establece la estructura orgánica y funcional del Departamento de Salud, señala que corresponde al Consejero o Consejera de Salud el ejercicio de las competencias establecidas en los artículos 26 y 28 de la Ley 7/1981, de 30 de junio, de Gobierno, y cuantas le atribuya la legislación vigente en el ámbito de las funciones y áreas de actuación que corresponden al Departamento de Salud.

Covid-19k eragindako osasun-krisia kudeatzeko alarma-egoera deklaratzen duen martxoaren 14ko 463/2020 Errege Dekretuak (2020ko martxoaren 14ko Estatuko Aldizkari Ofizialean argitaratu zen, 67. zenbakian) alarma-egoera aitortzen du estatuko lurralde osoan, Covid-19 koronabirusak eragindako osasun-larrialdiko egoerari aurre egiteko. Hori guztia, Alarma-, salbuespen- eta setio-egoerei buruzko ekainaren 1eko 4/1981 Lege Organikoaren laugarren artikuluaren b) eta d) letretan xedatutakoaren babesean.

El Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19, publicado en el Boletín Oficial del Estado núm. 67, de 14 de marzo de 2020, declara el estado de alarma en todo el territorio del estado, con el fin de afrontar la situación de emergencia sanitaria provocada por el coronavirus Covid-19. Ello, al amparo de lo dispuesto en el artículo cuarto, apartados b) y d), de la Ley Orgánica 4/1981, de 1 de junio, de los estados de alarma, excepción y sitio.

12. artikuluak, berriz, honela dio: «1.– Lurralde nazionaleko administrazio publikoetako osasun-arloko agintari zibil guztiak, bai eta horien zerbitzura dauden gainerako funtzionarioak eta langileak ere, Osasuneko ministroaren zuzeneko agindupean geratuko dira, pertsonak, ondasunak eta tokiak babesteko beharrezkoa den neurrian, eta aparteko zerbitzuak ezarri ahal izango zaizkie, iraupenagatik edo izaeragatik.»

El artículo 12, por su parte, señala: «1.– Todas las autoridades civiles sanitarias de las administraciones públicas del territorio nacional, así como los demás funcionarios y trabajadores al servicio de las mismas, quedarán bajo las órdenes directas del Ministro de Sanidad en cuanto sea necesario para la protección de personas, bienes y lugares, pudiendo imponerles servicios extraordinarios por su duración o por su naturaleza».

Koronabirus bidezko pandemiak Osasun Saila behartu du Osasun Publikoaren larrialdi egoera deklaratzera eta Euskadiko Babes Zibileko Plana (Labi) aktibatzera. Egoera hori Covid-19 pandemiaren inpaktuak eta Euskadiko morbimortalitatean izaten ari den eraginak sortu dute.

La pandemia global por coronavirus ha obligado al Departamento de Salud a declarar la situación de emergencia de Salud Pública y activar el Plan de Protección Civil de Euskadi (Labi). Esta situación viene generada por el impacto de la pandemia de Covid-19 y la repercusión que está teniendo en la morbimortalidad en Euskadi.

Bestalde, Euskal Autonomia Erkidegoko Hilotzen Osasunari buruzko Erregelamenduak, urriaren 19ko 202/2004 Dekretuaren bidez onartutakoak, 5.1 artikuluan hau ezartzen du: «Transplanteak egiteko organoak, ehunak eta pieza anatomikoak erabiltzeari kalterik egin gabe, gorpu guztien eta gorpuzkien azken xedea hau izango da:

Por otro lado, el Reglamento de sanidad mortuoria del País Vasco, aprobado por el Decreto 202/2004, de 19 de octubre, establece en su artículo 5.1 que, «Sin perjuicio de la utilización de órganos, tejidos y piezas anatómicas para trasplantes, el destino final de todo cadáver y resto humano será:

a) Baimendutako leku batean lurperatzea.

a) Enterramiento en lugar autorizado.

b) Baimendutako leku batean erraustea.»

b) Cremación en lugar autorizado.»

Era berean, lege-testu horren 12. artikuluak honako hau xedatzen du: «Hondamendi edo heriotza kolektiboak gertatuz gero, salbuespenez, osasun-agintaritzak kasu berezi horietarako baimentzen dituen manipulazio- eta kontserbazio-teknikak aplikatuko dira, eta uneoro bermatuko dira beharrezko osasungarritasun-baldintzak».

Asimismo, el artículo 12 del citado texto legal dispone que, «en caso de catástrofes o muertes colectivas, se aplicarán excepcionalmente las técnicas de manipulación y de conservación que para estas ocasiones especiales se autorice por la autoridad sanitaria, garantizándose en todo momento las necesarias condiciones de salubridad.»

Horregatik guztiagatik, pandemiaren ondoriozko osasun-larrialdiko egoera berriz bideratzen den bitartean, Osasun Sailaren egitura organikoa eta funtzionala ezartzen duen apirilaren 11ko 80/2017 Dekretuaren 4.1 artikuluak organo honi emandako eskumenei jarraikiz, eta aipatutako martxoaren 15eko SND/234/2020 Aginduaren lehenengo ebazpenak emandako gaikuntza baliatuta (Covid-19k eragindako osasun-krisia kudeatzeko alarma-egoera deklaratzen duen martxoaren 14ko 463/2020 Errege Dekretuaren babesean eman zen agindu hori),

Por todo lo anterior, mientras se reconduzca la situación de emergencia sanitaria derivada de la pandemia, en virtud de las competencias atribuidas a este órgano por el artículo 4.1 del Decreto 80/2017, de 11 de abril, por el que se establece la estructura orgánica y funcional del Departamento de Salud, y en ejercicio de la habilitación atribuida por el resuelvo primero de la Orden SND/234/2020, de 15 de marzo, citada, dictada al amparo del Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19,

EBAZTEN DUT:
RESUELVO:

Lehenengoa.– Agindu hau Euskal Autonomia Erkidegoan hilotz guztiei aplikatuko zaie, heriotzaren arrazoia zein den kontuan hartu gabe, eta honako ebazpen hauetan hileta-osasunaren arloan adierazten diren salbuespenezko neurriak hartzen ditu.

Primero.– La presente Orden, que en el ámbito de la Comunidad Autónoma del País Vasco será de aplicación a todos los cadáveres con independencia de cuál sea la causa del fallecimiento, adopta las medidas excepcionales que señalan en los resuelvos siguientes en materia de sanidad mortuoria.

Bigarrena.– Hilotzen azken buruko destinoa ezartzea, ehorzketa edo errausketa izan behar direlarik. Errautsak manipulatu egin daitezke, inolako arriskurik eragin gabe.

Segundo.– Establecer el destino final de los cadáveres que deberá ser la inhumación o cremación. Las cenizas pueden ser objeto de manipulación sin que supongan ningún riesgo.

Hirugarrena.– Baimena ematea hilotzei azken buruko destinoa emateko, hil zenetik hogeita lau ordu igaro arte itxaron gabe.

Tercero.– Autorizar dar destino final a los cadáveres sin esperar al transcurso de veinticuatro horas desde el fallecimiento.

Laugarrena.– Hileta-elizkizunak debekatzea eta ospakizun zibil eta erlijiosoetara (hileta-elizkizunak barne) joateko baldintza gisa, pertsonen pilaketak saihesteko antolaketa-neurriak hartzea, lekuen tamainaren eta ezaugarrien arabera, bertaratzen direnei gutxienez metro eta erdiko tartea errespetatzeko aukera bermatzeko moduan.

Cuarto.– Prohibir los velatorios y condicionar la asistencia a las ceremonias civiles y religiosas, incluidas las fúnebres, a la adopción de medidas organizativas consistentes en evitar aglomeraciones de personas, en función de las dimensiones y características de los lugares, de tal manera que se garantice a los asistentes la posibilidad de respetar la distancia entre ellos de, al menos, un metro y medio.

Bosgarrena.– Gorpuaren garbiketa eta tanatopraxiako edo tanatoestetikako esku-hartzeak debekatzea.

Quinto.– Prohibir actuaciones de limpieza e intervenciones de tanatopraxia o tanatoestética sobre el cadáver.

Seigarrena.– Agindu honetan aurreikusi gabekoari dagokionez, Euskal Autonomia Erkidegoko Hilotzen Osasunari buruzko Erregelamendua (urriaren 19ko 202/2004 Dekretuaren bidez onartua) aplikatuko da, bai eta Osasun Ministerioak egindako dokumentu teknikoa ere, Covid-19 kasuen gorpuak maneiatzeko prozedurari buruzkoa.

Sexto.– En lo no previsto en esta Orden, será de aplicación el Reglamento de sanidad mortuoria del País Vasco, aprobado por el Decreto 202/2004, de 19 de octubre, así como el documento técnico, elaborado por el Ministerio de Sanidad, sobre el Procedimiento para el manejo de cadáveres de casos de Covid-19.

Zazpigarrena.– Agindu hau Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkarian argitaratuko da, eta onartzen den egunetik aurrera izango ditu ondorioak.

Séptimo.– La presente Orden se publicará en el Boletín Oficial del País Vasco y surtirá efectos desde el día de su aprobación.

Vitoria-Gasteiz, 2020ko martxoaren 26a.

Osasuneko sailburua,

MIREN NEKANE MURGA EIZAGAECHEVARRIA.


Azterketa dokumentala

En Vitoria-Gasteiz, a 26 de marzo de 2020.

La Consejera de Salud,

MIREN NEKANE MURGA EIZAGAECHEVARRIA.


Análisis documental