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Boletin Oficial del País Vasco

83. zk., 2018ko maiatzaren 2a, asteazkena

N.º 83, miércoles 2 de mayo de 2018


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BESTELAKO XEDAPENAK

OTRAS DISPOSICIONES

KULTURA ETA HIZKUNTZA POLITIKA SAILA
DEPARTAMENTO DE CULTURA Y POLÍTICA LINGÜÍSTICA
2370
2370

AGINDUA, 2018ko apirilaren 27koa, Kultura eta Hizkuntza Politikako sailburuarena, zeinaren bidez Elorrioko (Bizkaia) San Agustin Etxebarria eliza monumentu kategoriako kultura-ondasun gisa inskribatzen baita Euskal Kultura Ondarearen Inbentario Nagusian

ORDEN de 27 de abril de 2018, del Consejero de Cultura y Política Lingüística, por la que se inscribe la Iglesia de San Agustín de Etxebarria, sita en Elorrio (Bizkaia) como Bien Cultural, con la categoría de Monumento, en el Inventario General del Patrimonio Cultural Vasco.

Euskal Autonomia Erkidegoak, Konstituzioko 148.1.16 eta Estatutuko 10.19 artikuluen babesean, eskumen osoa bereganatu zuen Kultura Ondareari dagokionez. Aipaturiko eskumen horretaz baliatuz, Euskal Kultura Ondareari buruzko uztailaren 3ko 7/1990 Legea onartu zen, kultura-interesa duten Euskal Autonomia Erkidegoko ondasunak deklaratzeko prozedurak arautzen dituena.

La Comunidad Autónoma del País Vasco, al amparo del artículo 148.1.16 de la Constitución y a tenor del artículo 10.19 del Estatuto de Autonomía, asumió la competencia exclusiva en materia de Patrimonio Cultural, en cuyo ejercicio se aprueba la Ley 7/1990, de 3 de julio, del Patrimonio Cultural Vasco, que regula los procedimientos de declaración de los bienes de interés cultural de la Comunidad Autónoma del País Vasco.

Elorrioko (Bizkaia) San Agustin Etxebarria elizak kultura aldetik duen interesa ikusita eta haren kultur balioan oinarrituta, eta indarrean dagoen legerian xedatutakoari jarraituz, Kulturako sailburuordeak erabaki zuen San Agustin Etxebarria eliza Euskal Kultura Ondarearen Inbentario Nagusian sartzeko espedienteari hasiera ematea, 2018ko otsailaren 1eko Ebazpenaren bidez (otsailaren 5eko Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkaria, 25. zk.).

El Viceconsejero de Cultura, a la vista del interés cultural de la Iglesia de San Agustín de Etxebarria, sita en Elorrio (Bizkaia), fundamentado en su valor cultural, y a tenor de lo dispuesto por la normativa legal aplicable, resolvió incoar mediante Resolución de 1 de febrero de 2018, publicada en el Boletín Oficial del País Vasco n.º 25, de 5 de febrero, el expediente para su inclusión en el Inventario General del Patrimonio Cultural Vasco.

Espediente horren administrazio-izapidean, jendaurrean jarri zen espedientea, eta interesdunei entzunaldia emateko epea ireki zen, betiere lehen aipaturiko 7/1990 Legearen 17. eta 11.3 artikuluetan eta harekin bat datozen gainerako xedapenetan ezarritakoarekin bat etorriz.

La tramitación administrativa del referido expediente implicó, de conformidad con lo previsto en los artículos 17 y 11.3 de la mencionada Ley 7/1990 y en las demás disposiciones concordantes, el sometimiento de dicho expediente al trámite de información pública y audiencia a los interesados.

Jendaurrean jarri eta interesdunei entzunaldia emateko izapidea irekita, ez zen alegaziorik aurkeztu.

Abierto el trámite de información pública y audiencia a los interesados, no se han presentado alegaciones.

Hori guztia dela eta, aipaturiko 7/1990 Legearen 17. artikuluan oinarrituz, aintzat hartuta Euskal Kultura Ondarearen Zerbitzu Teknikoek egindako txostena, eta Kulturako sailburuordearen proposamenez, honako hau

Es por todo lo que antecede y, a tenor de lo establecido por el artículo 17 de la mencionada Ley 7/1990, visto el informe de los Servicios Técnicos del Centro de Patrimonio Cultural Vasco y a propuesta del Viceconsejero de Cultura,

EBAZTEN DUT:
RESUELVO:

Lehenengoa.– Elorrioko (Bizkaia) San Agustin Etxebarria eliza Euskal Kultura Ondarearen Inbentario Nagusian inskribatzea, monumentu kategoriako kultura-ondasun gisa.

Primero.– Inscribir la Iglesia de San Agustín de Etxebarria, sita en Elorrio (Bizkaia), como Bien Cultural, con la categoría de Monumento, en el Inventario General del Patrimonio Cultural Vasco.

Bigarrena.– Ondasun horren deskribapen formala egitea, agindu honen I. eranskinean agertzen den mugaketaren arabera eta II. eranskineko deskribapenarekin bat etorrita, betiere Euskal Kultura Ondareari buruzko Legean ezarritakoa betetzeko.

Segundo.– Proceder a la descripción formal del mencionado Bien conforme a la delimitación que figura en el Anexo I y a la descripción obrante en el Anexo II de la presente Orden, a los efectos previstos en la Ley del Patrimonio Cultural Vasco.

Hirugarrena.– Agindu honen berri ematea Jabetza Erregistroari, Euskal Kultura Ondareari buruzko uztailaren 3ko 7/1990 Legearen 26. artikuluan ezarritakoa betetzeko.

Tercero.– Comunicar la presente Orden al Registro de la Propiedad, según lo establecido en el artículo 26 de la Ley 7/1990, de 3 de julio, del Patrimonio Cultural Vasco.

Laugarrena.– Eskaera egitea Elorrioko Udalari higiezin hori babes dezan udal hirigintza-plangintzan sartuz.

Cuarto.– Instar al Ayuntamiento de Elorrio para que proceda a la protección de dicho inmueble contemplándolo en su instrumento de planeamiento urbanístico municipal.

Bosgarrena.– Agindu honen berri ematea interesdunei, Elorrioko Udalari, Bizkaiko Foru Aldundiko Euskara eta Kultura Sailari eta Garraioak, Mugikortasuna eta Lurraldearen Kohesioa Sustatzeko Sailari, bai eta Eusko Jaurlaritzako Ingurumen, Lurralde Plangintza eta Etxebizitza Sailari ere.

Quinto.– Notificar la presente Orden a los interesados, al Ayuntamiento de Elorrio y a los Departamentos de Euskara y Cultura y de Transportes, Movilidad y Cohesión del Territorio de la Diputación Foral de Bizkaia, así como al Departamento de Medio Ambiente, Planificación Territorial y Vivienda del Gobierno Vasco.

Seigarrena.– Inskribatze-agindu hau argitara ematea Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkarian eta Bizkaiko Aldizkari Ofizialean.

Sexto.– Publicar la presente Orden de inclusión en el Boletín Oficial del País Vasco y en el Boletín Oficial de Bizkaia.

AZKEN XEDAPENETATIK LEHENENGOA
DISPOSICIÓN FINAL PRIMERA

Inskribatze-agindu honek Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkarian argitaratu eta hurrengo egunetik aurrera izango ditu ondorioak.

La presente Orden de inscripción surtirá efectos a partir del día siguiente al de su publicación en el Boletín Oficial del País Vasco.

AZKEN XEDAPENETATIK BIGARRENA
DISPOSICIÓN FINAL SEGUNDA

Agindu honek amaiera ematen dio administrazio-bideari, eta, beronen aurka, interesdunek aukerako berraztertze-errekurtsoa aurkez diezaiokete Kultura eta Hizkuntza Politikako sailburuari, hilabeteko epean, edo bestela, administrazioarekiko auzi-errekurtsoa Euskal Autonomia Erkidegoko Auzitegi Nagusiko Administrazioarekiko Auzien Salari, bi hilabeteko epean, agindu hau azkenekoz argitaratu eta biharamunetik hasita.

Contra la presente Orden que agota la vía administrativa, los interesados podrán interponer, en su caso, previamente recurso potestativo de reposición ante el Consejero de Cultura y Política Lingüística en el plazo de un mes, o bien, directamente, recurso contencioso-administrativo ante la sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia del País Vasco dentro del plazo de dos meses, contados a partir del día siguiente al de su última publicación.

Vitoria-Gasteiz, 2018ko apirilaren 27a.

En Vitoria-Gasteiz, a 27 de abril de 2018.

Kultura eta Hizkuntza Politikako sailburua,

El Consejero de Cultura y Política Lingüística,

BINGEN ZUPIRIA GOROSTIDI.

BINGEN ZUPIRIA GOROSTIDI.

I. ERANSKINA
ANEXO I
MUGAKETA
DELIMITACIóN

a) Mugaketa.

a) Delimitación.

Mugaketak San Agustin Etxebarria eliza eta haren ingurumaria hartzen ditu. Horrela, eremuak muga hauek ditu: Iparraldean, mugaketa hilerriko iparraldeko horman hasi, eliz ataritik igaro eta ondoko apaiz-etxearekiko mugan bukatzen da; mendebaldean, atxikitako hilerria eta elizaren atzealdeko sarrera daude; ekialdean, aurrealdeko parkeko arboladia, eta, azkenik, hegoaldean, San Martin eta Santa Marinako kapera dago, eta udalerrira sartzeko toki-errepideraino heltzen da muga.

La delimitación incluye, por un lado, la iglesia de San Agustín de Etxebarria, y por otro, el entorno que lo rodea. Así, el área de la delimitación queda definida con los siguientes límites: Al Norte, la delimitación discurre por el muro norte del cementerio, continuando por el pórtico de la iglesia hasta el límite con la casa cural contigua; al Oeste, la delimitación incluye el cementerio anexo y el acceso trasero a la iglesia; al Este, engloba el parque arbolado delantero; y, por último, al Sur, el límite alberga la capilla de San Martín y Santa Marina llegando hasta la carretera local de acceso al municipio.

b) Justifikazioa.

b) Justificación.

Proposatzen den mugaketa justifikatuta dago Elorrioko San Agustin Etxebarria elizaren ingurumen-balioak eta balio bisualak babestu beharra dagoelako. Ingurunearen mugaketa beharrezkoa da katalogatutako ondasuna behar bezala babesteko eta haren garrantzia nabarmentzeko, eta berekin dakar eraikinaren ondoko espazioak –berarekin lotura espaziala eta funtzionala dutenak– babestea, elizaren berezko izaera gordetze aldera eta haren balioa azpimarratze aldera. Horregatik, erakina bera ez ezik hauek ere barne hartzen ditu mugaketak: elizaren aurrealdeko arboladia, hilerria eta San Martin eta Santa Marinako kapera.

La delimitación propuesta viene justificada por la necesidad de preservar los valores ambientales y visuales de la iglesia de San Agustín de Etxebarria, ubicada en el municipio de Elorrio. La delimitación del entorno, necesaria para la debida protección y puesta en valor del bien catalogado, implica la protección de los espacios adyacentes a la edificación relacionados espacial y funcionalmente con la misma, a fin de preservar el carácter propio de la iglesia, y habilitar un espacio para su puesta en valor. Por ello, esta delimitación incluye no solamente la edificación propiamente dicha sino también el espacio de arbolado al que da frente la iglesia, el cementerio y la capilla de San Martín y Santa Marina.

(Ikus .PDF)
(Véase el .PDF)
II. ERANSKINA
ANEXO II
DESKRIBAPENA
DESCRIPCIÓN

San Agustin Etxebarria eliza izen bereko auzoan dago, Elorriko udalerriko sarreran, herrigunetik urrun samar.

La Iglesia de San Agustín de Etxebarria se encuentra en el barrio que le da el nombre, ubicado a la entrada del municipio de Elorrio y, a su vez, alejado del casco urbano.

Zertxobait goititutako terraza baten gainean eraikita dago, Zumelegi ibaiaren eskuin-ertzean, eta eraiki aurretik, eremua lautu beharra izan zen. Terraza itxurako eremu horretatik, maldak behera egiten du ezponda baten erara, udalerrira sartzeko toki-errepideraino.

Está construida sobre una terraza ligeramente sobre elevada, cuya superficie fue previamente allanada, en la rivera derecha del río Zumelegi. Desde esta superficie aterrazada la pendiente desciende en forma de talud sobre la carretera local de acceso al municipio.

Dokumentu batean elizari buruz aurkitutako lehenengo aipamenaren arabera, 1053ko otsailekoa da, urte hartan Munio Sánchez jaunak eta haren emazte Leguncia andreak San Agustín Etxebarria monasterio berria sortu baitzuten, ziurrenik lehengo eliza edo monasterio baten gainean eraikita.

Según la primera mención documental, su origen se remonta a febrero de 1053 cuando D. Munio Sánchez y su esposa Dña. Leguncia fundan el nuevo monasterio de San Agustín de Etxebarria, probablemente construido sobre una iglesia o monasterio anterior.

XII. mendearen erdialdeko obra erromaniko batek monasterio prerromanikoa ordeztu zuen, ondorio hori atera baitzen zizelkatutako bost harlandu aurkitu ondoren, bostak ere dekoratuta sokekin, erregistro hirukoitzeko billeteekin edo irudi figuratiboekin (horien artean, nabarmentzekoa da hegaldun suge bat). Gangak azken aldiz zaharberritu zirenean aurkitu ziren bost harlanduak.

La obra románica de mediados del siglo XII sustituye al monasterio prerrománico, tal y como se desprende tras la localización de cinco sillares tallados, decorados con sogueado, billetes de triple registro o motivos figurativos, entre los que destaca una serpiente alada, que fueron recuperados en la última restauración de las bóvedas.

XV. mendearen bukaeran, San Agustin Etxebarria elizaren eraldaketa hasi zen. Batetik, eliza erromanikoa desagertu zen, eta, haren lekuan, San Martin eta Santa Marinako kapera eraiki zen; bestetik, eremua terraza erara prestatu ondoren, eliza gotiko-errenazentista eraikitzen hasi zen. Eliza horrek, XVII. mendean zenbait obra egin ondoren, egun duen itxura hartuko zuen.

A finales del siglo XV se inicia la transformación de la iglesia de San Agustín de Etxebarria. Por un lado, desaparece la iglesia románica, erigiéndose sobre la misma la capilla de San Martín y Santa Marina, y por otro, tras producirse el aterrazamiento del terreno, se inicia la construcción de la iglesia gótico-renacentista que, junto con las diversas obras realizadas a lo largo del siglo XVII, se configuraría su actual imagen.

San Agustin Etxebarria elizak nabe bakarra du (mendebaldetik ekialdera doana): burualdeari atxikitako dorre bat du nabeak, eta abside angeluzuzen estuago eta baxuago batean amaitzen da.

La iglesia de San Agustín de Etxebarria está compuesta por una sola nave (orientada de oeste a este), con una torre adosada a la cabecera y rematada en ábside rectangular más estrecho y bajo.

Barrualdea lau ataletan eta presbiterioan banatuta dago. Gurutze-gangek estaltzen dute nabea, lau arku zorrotz eta molduradunen bidez; gangak parpain-arku bidez banatzen dira, zorrotzak beraiek ere. Lehenengo hiru gangek sei atal dituzte, eta laugarrena, berriz, tertzeletedun ganga bat da oinen aldean. Giza irudiekin, animaliekin edo irudi geometrikoekin landutako mentsulak dituzte euskarri. Laugarren atala, ustez, ez zegoen proiektatuta hasiera batean, eta eraikitze-prozesuan gehitu zen. Presbiterioa abside angeluzuzen estu batean amaitzen da (1607an eraiki zen), eta, hara heltzeko, pilastra batzuen gainean egindako puntu erdiko garaipen-arku batetik igaro behar da. Kanoi erdiko ganga batek estaltzen du, eta esfera-laurden batean amaituta dago petxinen gainean.

El espacio interior está dividido en cuatro tramos más presbiterio. La nave está cubierta por bóvedas de crucería mediante cuatro arcos apuntados y moldurados, separadas por arcos fajones también apuntados. Las tres primeras bóvedas son sexpartitas y la cuarta, en el tramo de los pies, es de terceletes. El apoyo se produce en ménsulas talladas con figuras humanas, de animales o geométricas. Se presupone que el cuarto tramo no estaba proyectado originariamente y que se añadió en el proceso constructivo. El presbiterio se encuentra rematado por un ábside rectangular estrecho (construido en 1607) al que se accede a través de un arco triunfal de medio punto sobre pilastras. Está cubierto con bóveda de medio cañón, terminada en cuarto de esfera sostenida sobre pechinas.

Ebanjelioaren aldean, bi kapera daude, kontrahormen artean. Lehenengoa hirugarrena atalean dago, eta kapera errenazentista bat da, Andra Maria doloretakoari eta Kristo etzanari eskainia. Hara sartzeko, puntu erdiko arku batetik igaro behar da; estaldura tertzeleteduna da eta mentsulen gainean dago. Nabearen oinarrietatik gertu, beste kapera bat dago, txikiagoa, eta, han, bataiarria dago. Oraingoan, kapera horretara sartzeko, ertz zorrotzeko eta puntu erdiko arku batetik igaro behar da, eta, kanoi erdiko ganga batek estaltzen du barrualdea. Kapera horretatik abiatzen dira korura igotzeko eskailerak. XVIII. mendeko obra barrokoa da korua, eta, dirudienez, egurrez egindako aurrekoa ordeztu zuen. Pilastra batzuek eusten diote, eta haien artean zabaltzen da, ertz-ganga batek estalia. Arku eskartzano handi bat du, eta balaustrada kalitate oneko burdinurtuz egina dago.

En el lado del evangelio, se abren dos capillas entre los contrafuertes. La primera, ubicada en el tercer tramo, es una capilla renacentista dedicada a la Dolorosa y a Cristo yacente. El acceso se produce a través de un arco de medio punto y la cubierta es de terceletes, apoyada sobre ménsulas. Cerca de los pies de la nave, hay otra capilla de menores dimensiones y que está destinada a la pila bautismal. Esta vez, el acceso se produce por un arco de medio punto de arista viva, y el interior está cubierto por una bóveda de medio cañón. Dentro de esta capilla, se inicia el tramo de escaleras de acceso al coro (obra barroca del siglo XVIII que parece que sustituyó al anterior de madera), apoyado sobre pilastras, entre las que se tiende con bóveda de aristas. Tiene un gran arco escarzano y la balaustrada es de forja de buena calidad.

Presbiterioari eta lehenengo atalari atxikia, sakristia dago, Juan de Burguiña (edo Burguí) hargin-maisuak egina, 1666an. Bi eraikin-gorputz ditu, kontrahorma batek bereizita daudenak, eta bi solairutan banatuta dago. Tiradera-altzari eder bat du, XVII. mendekoa. Sakristiara sartzeko, dinteldutako ate bat zeharkatu behar da, zeinak frontoi txiki bat duen. Sakristia horretatik, pulpitura igotzen da: oinplano erdizirkularra du pulpituak eta elizako horman sartuta dago. Zutabe tortsatu bat du oinarritzat, «Errege Katolikoak» estilokoa, eta haren gainean ezartzen da pulpituaren karela. Gainean, egurrezko sabaia dago, estilo barrokokoa, eta Jesusen bihotza erakusten duen fraide bat duena burualdean.

Adosada al presbiterio y al primer tramo, se encuentra la sacristía, construida en 1666 por el maestro cantero Juan de Burguiña o Burguía. Está compuesta por dos cuerpos separados por un contrafuerte, y dividida en dos plantas. Posee una hermosa cajonería contemporánea del siglo XVII. El acceso se realiza por una puerta adintelada, que posee un pequeño frontón. A través de esta sacristía, se produce el acceso al púlpito, de planta semicircular y empotrado en el muro de la iglesia. Su base lo constituye una columna torsada del estilo «Reyes Católicos» sobre el que se asienta el antepecho del púlpito. Sobre el mismo se encuentra el guardavoz de madera, de estilo barroco, coronado por un fraile que muestra el corazón de Jesús.

Jatorriz, XVI. mendean, elizako hormetan zenbait fresko margotuta zeuden. Hala, gorriz margotutako harlandu simulatuen artean, han hemenka ageri ziren animaliak, aingeruak, erlijio-ikurrak eta abar, Zoritxarrez, egun, hiru zati baino ez dira kontserbatzen: bata iparraldeko horman, eta bestea hegoaldekoan.

Originariamente, en el siglo XVI, los muros de la iglesia se cubrieron con diversos frescos. Intercalados con simulaciones de sillares pintados en rojo, se podían entrever animales, ángeles, símbolos religiosos, etc. Desafortunadamente, en la actualidad sólo se conservan tres fragmentos: uno en el muro norte y otros dos en el muro sur.

Eliza barruko altzariei dagokienez, aipagarria da aldare nagusiko erretaula, platereskoa, eta San Agustini eskainia. Lau gorputz dauzka: lehenengo solairuan, lau ebanjelistak ageri dira; bigarren eta hirugarren solairuetako alboetako kaleetan, Jesukristoren bizitzaren zenbait pasarte erakusten dira, eta atikoan, Jesukristoren gurutziltzatzea dago ikusgai, ama eta San Juan apostolua ondoan dituela. Lehenengo bi solairuetan, erdialdeko nitxo batean, San Agustinen irudia ikus daiteke: irudi gotiko bat da, aurreko erretaula batetik datorrena. Hirugarren solairuko erdiko kalean, berriz, Ama Birjina ageri da, Jesus haurra duela.

En relación al mobiliario ubicado en el interior de la iglesia, destaca el retablo del altar mayor, de estilo plateresco y dedicado a San Agustín. Consta de cuatro cuerpos: en el primer piso, se muestran los cuatro evangelistas, en las calles laterales del segundo y tercer piso, se representan varios pasajes de la vida de Jesucristo, y en el ático, se muestra la crucifixión de Jesucristo acompañado por su madre y el apóstol San Juan. En un nicho de la parte central de los dos primeros pisos se encuentra la imagen de San Agustín, figura gótica procedente de un retablo anterior, y en la calle central del tercer piso, aparece la Virgen María con el niño Jesús.

Bolumenari eta kanpoko itxurari dagokienez, kalitate oneko hareharrizko harlandu-blokez egina dago eliza, eta bi isurialdeko estalkia du.

En lo referente al volumen y aspecto exterior, el edificio de la iglesia está construido por bloques de sillería arenisca de buena calidad y posee una cubierta a doble vertiente.

Historikoki, San Agustin elizak hiru sarrera zeuzkan: nagusia arku zorrotz ireki bat da, nabeko bigarren atalean zabaltzen dena hegoaldera. Parean, ebanjelioaren aldean, ojiba bat dago, itxita dagoena. Bi sarrerok 1500. urtearen ingurukoak dira. Hirugarrena, eta azkena, oinaldean dago, axiala da, eta puntu erdikoa izango zen; egun, ordea, arku karpanela dauka. Ezaugarri erabat errenazentistak dauzka, eta, horregatik, pentsatzekoa da geroagokoa dela, XVI. mendearen erdialde ingurukoa.

Históricamente, San Agustín disponía de tres accesos a la iglesia; el principal es un arco apuntado abierto en el segundo tramo de la nave hacia el mediodía. Enfrente, en el lado del evangelio, existe una ojiva tapiada. Ambos accesos pueden fecharse en torno al año 1500. El tercero, y último acceso, se encuentra a los pies, es axial, y debió de ser de medio punto pero hoy parece carpanel. Posee características plenamente renacentistas por lo que se deduce que es más tardío, en torno a mediados del siglo XVI.

Elizak egun duen dorre barrokoa 1742an eraiki zen, aurreko dorre gotiko edo errenazentistaren ordez; izan ere, azken hori erre eta partez suntsitu zen 1718an, tximista batek jota. Hori dela eta, dorre berria egin zen, eta eraikuntzan, euskal arkitekturaren zenbait maisuk parte hartu zuten (Lecuona, Ibero, Lizardi eta Zuaznabar); azkenik, Francisco Javier de Arizabaletak amaitu zuen, 1742an.

La actual torre barroca de la iglesia, construida en 1742, sustituye a la anterior torre gótica o renacentista, ya que esta última se incendió y se quedó semidestruída en 1718 debido a un rayo que cayó sobre ella. Por ello, se construyó una nueva torre en la que intervinieron diversos maestros de la arquitectura vasca (Lecuona, Ibero, Lizardi y Zuaznabar), hasta que en 1742 es terminada por Francisco Javier de Arizabaleta.

Dorreak egitura lerdena du, oinarri karratua, alturako bi gorputzez osatua dago, eta kupula oktogonala du. Lau pilastra ditu euskarri, eta oinarri hutsa du, eliz atarian txertatuta dagoena. Barruan, hiru solairu ditu, eskailera helikoidal baten bidez komunikatuak. Dorre-atariaren motakoa da, Bizkaiko erlijio-arkitekturan tradizio zabala duena.

La torre es una estructura esbelta de base cuadrada, formada por dos cuerpos en altura y rematada por cúpula octogonal. Se asienta sobre cuatro pilastras y posee una base hueca insertada en el pórtico. En el interior, existen tres pisos comunicados por una escalera helicoidal. Se enclava dentro del tipo de torres-pórtico con una dilatada tradición en la arquitectura religiosa bizkaina.

Egurrezko ataria 1661ean eraiki zen, eta eliza inguratzen du (XX. mendearen bukaeran zaharberritu zen). Atariaren teilatuari eusten dioten zutabeak, denak ere garai desberdinetakoak (XVI-XVII-XVIII. mendeetakoak) itxura askotarikoak dira.

El pórtico de madera, construido en 1661, rodea toda la iglesia (fue rehabilitado a finales del siglo XX). Las columnas que sujetan el tejado del pórtico, todas ellas correspondientes a épocas diferentes (s. XVI-XVII-XVIII), presentan una gran variedad de formas.

Hegoaldeko atarian, eta elizako atearen parean, San Martin eta Santa Marinako kapera dago, gotikoa (ziurrenik, XV. mendean eraiki zen). Harlanduz egina dago, eta oinplano karratua du. Bi isurialdeko estalkia du, eta ez dauka kanpai-hormarik. Barrura sartzeko, arku gotiko zorrotz bat igaro behar da, egurrezko hesi torneatu bat duena. Barruan, lau zutabe daude, gurutze-ganga bati eusten diotenak; zoladura harrizko lauzaz egina dago. Gainera, kaperaren barruan, bi sarkofago daude, eta, tradizioak dioenez, tenpluko fundatzaileen gorpu momifikatuak gordetzen dituzte: Munio Sánchez konte durangarrarena eta haren emazte Leguncia andrearena.

Desde el pórtico sur y situada frente a la puerta de acceso a la iglesia, se halla la capilla de San Martín y Santa Marina, de estilo gótico (probablemente, construida en el siglo XV). Está edificada en piedra de sillería y posee planta cuadrada. La cubierta es a dos aguas y no posee espadaña. El acceso se produce a través de un arco gótico apuntado con verja de madera torneada. En el interior, hay cuatro columnas que sustentan una bóveda de crucería, y el pavimento es de losas de piedra. Además, dentro de la capilla se hallan dos sarcófagos que, según la tradición, conservan en su interior los cuerpos momificados de los fundadores del templo, el conde durangués Munio Sánchez y su esposa doña Leguncia.

Eliza-atariari atxikita, halaber, egungo hilerria dago elizaren oinetan. XIX. mendean agindu zen hura eraikitzeko, higiene-arrazoiak tarteko, eta, hartara, lehengo hilerria eliza barrutik ateratzea lortu zen. XX. mendearen hasieran, handitu zen, eta mende horren bukaeran, berriz, birmoldatu.

También anexo al pórtico, situado a los pies de la iglesia, se encuentra el actual cementerio. Fue mandado construir en el siglo XIX por motivos de higiene y así poder sacar el antiguo cementerio del interior de la iglesia. Asimismo, fue ampliado a principios del siglo XX y remodelado a finales de éste.

Elizaren eranskin gisa, apaiz-etxea dago, eta, han, komunitate-bizimodua zuten kanonigoak bizi ziren. XVI. mendean berreraiki eta altzariz hornituz zen.

Adjunta a la iglesia, se encuentra la casa cural, reconstruida y amueblada en el siglo XVI, en donde residían los canónigos que vivían en comunidad.


Azterketa dokumentala


Análisis documental