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Boletin Oficial del País Vasco

88. zk., 2025eko maiatzaren 13a, asteartea

N.º 88, martes 13 de mayo de 2025


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XEDAPEN OROKORRAK

DISPOSICIONES GENERALES

KULTURA ETA HIZKUNTZA POLITIKA SAILA
DEPARTAMENTO DE CULTURA Y POLÍTICA LINGÜÍSTICA
2003
2003

92/2025 DEKRETUA, apirilaren 29koa, Euskal Autonomia Erkidegoko Kultura Ondasun immaterialen Inbentarioari buruzkoa.

DECRETO 92/2025, de 29 de abril, del Inventario de la Comunidad Autónoma del País Vasco de Bienes Culturales Inmateriales.

Uztailaren 3ko 7/1990 Legeak, Euskal Kultura Ondareari buruzkoak, kultura-ondasun immaterialak aitortzea aurreikusten zuen, eta honela definitzen zituen: ager daitezkeen aztarna materialetatik harago doazen usadio, ohitura, sorkuntza eta portaerak. Horrela, lege horrek jada ezartzen zuen beharrezkoa zela Administrazio eskudunak kultura-ondasun immaterialak babestea, eta, horretarako, ondasun horiek euskarri materialetan zehatz-mehatz biltzea sustatu behar zela, etorkizuneko belaunaldiei transmitituko zaizkiela bermatzeko.

La anterior Ley 7/1990, de 3 de julio, de Patrimonio Cultural Vasco, contemplaba un reconocimiento de los bienes culturales inmateriales, definiéndolos como aquellos usos, costumbres, creaciones, comportamientos que trascienden de los restos materiales en que puedan manifestarse. De esta manera, dicha Ley ya establecía la necesidad de que los bienes culturales inmateriales fueran salvaguardados por la Administración competente, con la obligación de promover la recogida exhaustiva de los mismos en soportes materiales que garanticen su transmisión a las generaciones futuras.

Hezkuntza, Zientzia eta Kulturarako Nazio Batuen Erakundeak (UNESCO), bere aldetik, 2003ko Kultura Ondare Immateriala Babesteko Konbentzioa onartuta, bultzada erabakigarria eman zion ondare immaterialaren aitorpen juridikoari. Konbentzio honek honela definitzen du kultura-ondare immateriala: komunitateek, taldeek eta, zenbait kasutan, gizabanakoek beren kultura-ondarearen osagaitzat aitortzen dituzten erabilerak, antzezpenak, adierazpenak, ezagutzak eta teknikak. Kultura-ondare immaterial hori belaunaldiz belaunaldi transmititzen da, eta komunitateek eta taldeek etengabe birsortzen dute, ingurunearen, naturarekiko elkarrekintzaren eta historiaren arabera, nortasun- eta jarraitutasun-sentimendua batuz eta, horrela, kultura-aniztasunaren eta giza sormenaren errespetua sustatuz. Era berean, Konbentzioak adierazten du Inbentarioa funtsezko lan-tresna dela ondare immateriala babesteko. Nazioarteko erakundeak kultura-ondare immaterialaren inbentarioa egitea eta inbentarioak publikoaren eskura jartzea gomendatzen du, ondare horren adierazpenak eta erabilerak sortzen diren komunitateen eta pertsonen sormena eta autoestimua susta baitezakete. Bestalde, inbentarioak oinarri gisa erabil daitezke inbentariatutako kultura-ondare immateriala babesteko plan zehatzak egiteko. Estatuan, Kultura Ondare Immateriala Babesteko maiatzaren 26ko 10/2015 Legeak ondare immaterialari buruzko ildo nagusiak zehazten ditu.

La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), por su parte, mediante la aprobación de la Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial de 2003, acometió el impulso decisivo para el reconocimiento jurídico del patrimonio inmaterial. Esta Convención define el patrimonio cultural inmaterial como los usos, representaciones, expresiones conocimientos y técnicas que las comunidades, los grupos y en algunos casos los individuos reconozcan como parte integrante de su patrimonio cultural. Este patrimonio cultural inmaterial, que se transmite de generación en generación, es recreado constantemente por las comunidades y grupos en función de su entorno, interacción con la naturaleza y su historia, infundiéndole un sentimiento de identidad y continuidad y contribuyendo así a promover el respeto de la diversidad cultural y la creatividad humana. La Convención asimismo, señala que el Inventario es un instrumento fundamental de trabajo para la salvaguarda del patrimonio inmaterial. La institución internacional aconseja inventariar el patrimonio cultural inmaterial y poner los inventarios a disposición del público, ya que pueden promover la creatividad y la autoestima de las comunidades y las personas en los que se originan las expresiones y los usos de ese patrimonio. Por otra parte, los inventarios pueden servir de base para formular planes concretos de salvaguarda del patrimonio cultural inmaterial inventariado. A nivel estatal, la Ley 10/2015, de 26 de mayo, para la salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial perfila las líneas generales relativas al patrimonio inmaterial.

Bestalde, Euskal Kultura Ondareari buruzko maiatzaren 9ko 6/2019 Legeak kontzeptuaren bilakaera islatzen du, uztailaren 3ko 7/1990 Legearen ondoren. Gizartearen eskaerak berak indartu du bilakaera hori, kultura-ondarearen ezagutza zabaltzeko beharra agerian uzten baitu. Hain zuzen ere, 1. artikuluan adierazten du Euskal Autonomia Erkidegoko (EAE) Euskal Kultura Ondarerako ezartzen duen araubide juridiko berriaren helburua dela ondare horren babesa, kontserbazioa eta balioa nabarmentzea bermatzea, bai eta pertsona guztiek irisgarritasun unibertsaleko baldintzetan ezagutu, ikertu, hedatu eta gozatu ahal izatea ere, betiere baldintzek horretarako aukera ematen badute, bai egungo belaunaldientzat, bai etorkizuneko belaunaldientzat.

Por su parte, la Ley 6/2019, de 9 de mayo, de Patrimonio Cultural Vasco, refleja la evolución del concepto posterior a la Ley 7/1990, de 3 de julio. Esta evolución se ha visto reforzada por la propia demanda social, que hace evidente la necesidad de ampliar el conocimiento del patrimonio cultural. Precisamente, en su artículo 1 señala que el nuevo régimen jurídico que establece para el Patrimonio Cultural Vasco de la Comunidad Autónoma del País Vasco (CAPV) tiene la finalidad de garantizar su protección, conservación y puesta en valor, así como posibilitar su conocimiento, investigación, difusión y disfrute por todas las personas en condiciones de accesibilidad universal, siempre que las condiciones así lo permitan, tanto a la generación actual como a las generaciones venideras.

Euskal Kultura Ondareari buruzko maiatzaren 9ko 6/2019 Legearen 2. artikuluak honela definitzen du Kultur Ondare Immateriala: komunitateek, taldeek eta, hala badagokio, pertsonek onartzen dituzten praktikak, esamoldeak eta ezagutzak eta jakiteak, bai eta tresnak, objektuak eta lotutako kultur espazioak ere, beren kultura-ondaretzat onartzen dituztenak. 11. artikuluak, bestalde, kultura-ondare immaterialaren babes-kategoriak jasotzen ditu.

El artículo 2 de la Ley 6/2019, de 9 de mayo, de Patrimonio Cultural Vasco, define el Patrimonio Cultural Inmaterial como el conjunto de las expresiones o conocimientos, junto con los instrumentos, objetos y espacios culturales que le son inherentes, que las comunidades, los grupos y, en su caso, las personas reconozcan como parte integrante de su patrimonio cultural. El artículo 11, por su parte, recoge las diferentes categorías de protección del patrimonio cultural inmaterial.

Halaber, maiatzaren 9ko 6/2019 Legearen 3. artikuluak ezartzen du euskal kultura-ondarearen inbentarioak egin eta eguneratuta eduki behar direla, eta inbentario horiek egiteko irizpide tekniko eta metodologikoak ezarri behar direla. Era berean, lege horren 58. artikuluan zehazten dira euskal kultura-ondare immateriala babesteko berariazko tresnak. Artikulu horren bigarren atalean honako hau ezartzen da: «Kultura Ondasun Immaterialaren EAEko Inbentarioa oinarrizko tresna izango da euskal kultura-ondare immateriala identifikatzeko, ezagutzeko eta garatzeko, eta Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroari dagokio hura egitea, gordetzea eta haren zabalkundea egitea». Artikulu bereko hirugarren atalak zehazten du Kultura Ondasun Immaterialen EAEko Inbentarioa egiteko, egituratzeko eta eskuratzeko prozesua erregelamendu bidez egingo dela.

Asimismo, el artículo 3 de la Ley 6/2019, de 9 de mayo, establece que se deben elaborar y mantener actualizados los inventarios del patrimonio cultural vasco, así como establecer los criterios técnicos y metodológicos para su elaboración. A su vez, en el artículo 58 de la citada Ley se concretan los instrumentos específicos para la salvaguarda del patrimonio cultural inmaterial vasco. En el segundo apartado del mencionado artículo, se establece que: «El Inventario de la CAPV de Bienes Culturales Inmateriales será el instrumento básico para la identificación, conocimiento y evolución del patrimonio cultural inmaterial vasco, y corresponde al Centro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco su elaboración, custodia y difusión». El tercer apartado del mismo artículo determina que el proceso de elaboración, estructura y acceso al Inventario de la CAPV de Bienes Culturales Inmateriales se realizará por vía reglamentaria.

Horrela, inbentarioaren helburua kultura-ondare immateriala ezagutzea eta aitortzea da. Horretarako, beharrezkoa izango da inskribatu beharreko ondasunak aldez aurretik ikertzea eta ondare immaterial horren bilakaeraren etengabeko jarraipena egitea. Inbentarioa, bestalde, erreferentzia izango da ondare immateriala lagundu, babestu eta sustatzeko ekintzetarako. berean, abiapuntua izango da babes bereziko kultura-ondasun izendatzeko kultura-balio nahikoa duten kultura-adierazpen immaterialak hautatzeko.

De esta manera, el Inventario tiene como fin conocer y reconocer el patrimonio cultural inmaterial. Para ello será necesaria una labor de investigación previa de los bienes a inscribir y un seguimiento constante de la evolución de dicho patrimonio inmaterial. El Inventario, por otra parte, será la referencia para las acciones de apoyo, salvaguardia y fomento del patrimonio inmaterial. Asimismo, también será el punto de partida para realizar una selección de las manifestaciones culturales inmateriales con valores culturales suficientes para ser declarados bienes culturales de protección especial.

Inbentarioaren funtsezko hedapen- eta transmisio-eginkizuna betetzeko, modu eraginkorrean tratatu behar da, sistema arin eta erraz baten bidez, inbentarioan jasotako elementuak zorroztasunez, formalismoz eta egiazkotasunez tratatuko direla bermatzeko.

El esencial cometido de difusión y transmisión que tiene el Inventario exige que sea tratado de forma eficiente, mediante un sistema ágil a la vez que sencillo, que garantice que los elementos inventariados sean tratados con rigor, formalismo y veracidad.

Kultura Ondasun Immaterialen EAEko Inbentarioa egiteko prozesua, haren egitura eta sarbidea erregelamendu bidez garatzeko aurreikuspena bat dator maiatzaren 9ko 6/2019 Legearen 58.3 artikuluan xedatutakoarekin, bai eta Azken Xedapenetako Lehenengoaren lehenengo paragrafoarekin ere, zeinak baimena ematen baitio Eusko Jaurlaritzari maiatzaren 9ko 6/2019 Legean berariaz aurreikusitako erregelamendu-xedapenak emateko, bai eta haiek betetzeko beharrezkoak direnak emateko ere, bere eskumenen arabera.

La previsión de desarrollo reglamentario del proceso de elaboración, la estructura y el acceso del Inventario de la CAPV de Bienes Culturales Inmateriales se lleva a efecto de conformidad con lo dispuesto en el artículo 58.3 Ley 6/2019, de 9 de mayo, así como con la Disposición Final Primera, párrafo primero, que autoriza al Gobierno Vasco a dictar las disposiciones reglamentarias expresamente previstas en la Ley 6/2019, de 9 de mayo, y las que sean precisas para su cumplimiento, de acuerdo con sus competencias.

Ondorioz, Jaurlaritzako lehenengo lehendakariorde eta Kultura eta Hizkuntza Politikako sailburuaren proposamenez, Euskadiko Aholku Batzorde Juridikoarekin bat etorriz, eta Jaurlaritzaren Kontseiluak 2025eko apirilaren 29an egindako bilkuran aztertu eta onartu ondoren, honako hau

En su virtud, a propuesta de la Vicepresidenta Primera del Gobierno y Consejera Cultura y Política Lingüística, de acuerdo con la Comisión Jurídica Asesora del Gobierno Vasco, previa deliberación y aprobación por parte del Consejo de Gobierno en su sesión celebrada el día 29 de abril de 2025

XEDATZEN DUT:
DISPONGO:

1. artikulua.– Xedea.

Artículo 1.– Objeto.

Dekretu honen xedea da Kultura Ondasun Immaterialen EAEko Inbentarioa egiteko prozesua, egitura eta inbentariorako sarbidea arautzea, hori baita Euskal Kultura Ondarearen EAEko Erregistroan sartu beharreko ondasunak identifikatzeko aurretiazko eta oinarrizko tresna.

El presente Decreto tiene por objeto regular el proceso de elaboración, la estructura y el acceso al Inventario de la CAPV de Bienes Culturales Inmateriales, instrumento previo y básico para la identificación de los bienes a incluir en el Registro de la CAPV del Patrimonio Cultural Vasco.

2. artikulua.– Definizioak.

Artículo 2.– Definiciones.

Dekretu honen ondorioetarako, definizio hauek hartuko dira kontuan:

A los efectos de este Decreto, se entiende por:

a) Adierazpena: euskal kultura-ondare immaterialaren ebidentzia idealizatua da, euskal gizarteak komunitate eramaile baten imajinarioaren barruan modu sintetikoan eta idealean definitzen duena, kontziente izan edo ez. Batzuetan, adierazpen horietan askotariko adierazpenak identifika daitezke, ezaugarri espezifiko zehatzak dituztelako.

a) Expresión o manifestación: Se refiere a la evidencia idealizada del patrimonio cultural inmaterial vasco, que es definido de forma sintética e ideal, consciente o no, por la sociedad vasca dentro del imaginario de una comunidad portadora. En ocasiones en estas expresiones pueden identificarse manifestaciones diversas por presentar características específicas concretas.

b) Alea: adierazpen horien gauzatzea da. Adierazpen bat osatzen duten elementuen irudikapen «fisikoa», ukigarria, edo, oro har, «argazkia ateratzeko modukoa», komunitate eramaileak adierazpen edo ekintza zehatz bakoitzaren ezaugarri eta elementu orokor, berezi eta bakarrekin, euskal gizarteari eskaintzen zaiona.

b) Ejemplar: es la materialización de esas expresiones. La representación «física», palpable, o, en general, «fotografiable» de las diferentes manifestaciones que conforman una expresión, con sus atributos y elementos genéricos, particulares y únicos de cada representación o acción concreta por parte de la comunidad portadora y que se ofrece a la sociedad vasca.

c) Komunitate eramailea: kultura-ondare immaterialaren adierazpenak bizirik mantentzen dituzten sareak edo pertsona-multzoak dira, ofizialki elkarte edo kolektibo gisa eratuta egon edo ez, eta ondasun eta ezagutza horien legezko edukitzaile eta transmisore dira. Lotura eta identitate- eta pertenentzia-sentimendua partekatzen dituzte, praktikan eta beren kultura-ondare immaterialaren transmisioan errotutako harreman historikoagatik eta ondare horrekin eta babesa ematen dien gizartearekin duten konpromisoagatik.

c) Comunidad portadora: son redes o conjuntos de personas que mantienen vivas las expresiones del patrimonio cultural inmaterial, estén o no constituidas oficialmente como asociaciones o colectivos, y que son las legítimas poseedoras y transmisoras de estos bienes y conocimientos. Comparten una vinculación y un sentido de identidad y pertenencia debido a su relación histórica arraigada en la práctica y en la transmisión de su patrimonio cultural inmaterial y en su compromiso con este y con la sociedad que les da amparo.

d) Lotutako elementuak: kultura-ondare immaterialaren transmisiorako beharrezkoak diren elementu materialak dira.

d) Elementos vinculados: son aquellos elementos materiales necesarios en la transmisión del Patrimonio Cultural Inmaterial.

3. artikulua.– Inbentarioaren arduraduna.

Artículo 3.– Responsable del inventario.

Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroa izango da ofizioz inbentarioa egin, eguneratu, zaindu eta zabalduko duena.

Será el Centro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco quien realice, de oficio, la elaboración del Inventario, su actualización, custodia y difusión.

4. artikulua.– Inskriba daitezkeen ondasunak.

Artículo 4.– Bienes susceptibles de inscripción.

1.– Euskal kultura-ondare immateriala osatzen duten adierazpenak Kultura Ondasun Immaterialen EAEko Inbentarioan inskribatuko dira, artikulu honen 3. atalean jasotako irizpideen arabera aitortu ondoren, eta 5. artikuluan xedatutakoarekin bat etorriz.

1.– Se inscribirán en el Inventario de la CAPV de Bienes Culturales Inmateriales aquellas expresiones que formen parte del patrimonio cultural inmaterial vasco, tras su reconocimiento en base a los criterios recogidos en el apartado 3 de este artículo, y de acuerdo con lo dispuesto en el artículo 5.

2.– Euskal Kultura Ondareari buruzko maiatzaren 9ko 6/2019 Legearen 56.2 artikuluan aurreikusitakoaren arabera, ondasun immaterialak soilik inskribatuko dira inbentarioan, baldin eta bateragarriak badira giza eskubideen nazioarteko itunekin, komunitateen, taldeen eta gizabanakoen arteko errespetu-aginduekin eta garapen jasangarriarekin.

2.– En línea con lo previsto en el artículo 56.2 de la Ley 6/2019, de 9 de mayo, de Patrimonio Cultural Vasco, únicamente se inscribirán en el Inventario los bienes inmateriales que sean compatibles con los tratados internacionales de derechos humanos y con los imperativos de respeto mutuo entre comunidades, grupos e individuos, así como con el desarrollo sostenible.

3.– Era berean, ondasun bat kultura-ondasun immaterialen EAEko Inbentarioan inskribatzeko, Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroko zerbitzu teknikoek aldez aurretik justifikatu beharko dute honako irizpide hauek betetzen dituztela, Unescok ezarritako premisekin bat etorriz:

3.– Así mismo, para la inscripción de un bien en el Inventario de la CAPV de bienes culturales inmateriales, los servicios técnicos del Centro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco deberán justificar previamente que cumplen con los siguientes criterios, acordes con las premisas establecidas por la Unesco:

3.1.– Erkidegoan oinarritutako ondasunak izan behar dute. Kultura-ondare immateriala izan daiteke, baldin eta ondare hori sortzen, mantentzen eta transmititzen duten komunitateek, taldeek edo gizabanakoek halakotzat onartzen badute. Aitorpen hori gabe, inork ezin du haien ordez erabaki adierazpen bat bere ondarearen parte izatea.

3.1.– Deben ser bienes basados en la comunidad. El patrimonio cultural inmaterial solo puede serlo si es reconocido como tal por las comunidades, grupos o individuos que lo crean, mantienen y transmiten. Sin este reconocimiento nadie puede decidir por ellos que una expresión o manifestación forme parte de su patrimonio.

3.2.– Tradizionalak, garaikideak eta aldi berean bizidunak izan behar dute. Kultura-ondare immateriala, iraganetik oinordetzan hartutako adierazpenekin ez ezik, hainbat kultura-talderen ezaugarri diren landa- eta hiri-erabilera garaikideekin ere identifikatzen da. Bizirik egon behar dute, eta, inskribatzeko unean, funtzio edo helburu bat bete behar dute. Eta bere inskripzioak ez du esan nahi hura fosilizatu egingo denik; aitzitik, aurrera egin eta berritu egingo da, bere inbariantea ahaztu gabe, belaunaldiz belaunaldi.

3.2.– Deben ser tradicionales, contemporáneos y vivientes a un tiempo. El patrimonio cultural inmaterial no solo se identifica con manifestaciones heredadas del pasado, sino también con usos rurales y urbanos contemporáneos característicos de diversos grupos culturales. Deben estar vivos y cumplir una función o finalidad en el momento de su inscripción. Y su inscripción no significará la fosilización de esta, sino que, avanzará y se renovará fructificada, sin perder de vista su invariante, de generación en generación.

3.3.– Integratzaileak. Belaunaldien arteko transmisio-lerroan jarraitutasuna duten ondasunak izan behar dute, historian zehar, iraganaren eta etorkizunaren arteko lotura sortuz orainaren bidez, eta, beraz, nortasun-, gizarte-kohesio- eta erantzukizun-sentimendua sortzeko gaitasuna izan behar dute, gizabanakoei komunitate bateko edo batzuetako eta, oro har, gizarteko kide sentitzen lagunduko diena.

3.3.– Integradores. Deben ser bienes con continuidad en la línea de trasmisión entre generaciones, a lo largo de su historia, creando un vínculo entre el pasado y el futuro a través del presente y por lo mismo, tener capacidad de generar un sentimiento de identidad, cohesión social y responsabilidad que ayude a los individuos a sentirse miembros de una o varias comunidades y de la sociedad en general.

3.4.– Adierazgarriak. Komunitatean dauden eremuen aniztasunari erantzun behar diote, elementu puntualetan zentratzea saihestuz, izaera mediatikoa, deigarria edo salbuespenezkoa dutelako. Inbentarioan ez da alerik sartuko, adierazpenak baizik.

3.4.– Representativos. Deben responder a la diversidad de los ámbitos presentes en la comunidad, evitando centrase en elementos puntuales por su carácter más mediático, llamativo o excepcional. No se incluirán en el inventario ejemplares sino únicamente manifestaciones o expresiones.

3.5.– Horien guztien artean, izena emateko orduan, lehentasuna emango zaie egoera ahulenean daudenei, bai eta komunitate eramaile antolatu eta aktiboak dituztenei ere.

3.5.– Entre todos estos se dará prioridad a la hora de inscribirlos, a aquellos que presenten una situación de mayor vulnerabilidad, así como a los que cuenten con comunidades portadoras organizadas y activas.

4.– Inbentarioan sartutako ondasunek babes bereziko kultura-ondasun deklaratzeko adinako kultura-balioak badituzte, Euskal Kultura Ondarearen maiatzaren 9ko 6/2019 Legean aurreikusitako izapideak egin beharko dira, Euskal Kultura Ondarearen EAEko Erregistroan inskribatu aurretik.

4.– En el supuesto de que los bienes integrados en el Inventario cuenten con valores culturales suficientes para ser declarados bienes culturales de protección especial, se requerirá la tramitación prevista en la Ley 6/2019, de 9 de mayo, de Patrimonio Cultural Vasco previa a su inscripción en el Registro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco.

5.– Inbentarioan inskribatutako ondasun bakoitzak kode bat izango du bere identifikazioa errazteko.

5.– Cada uno de los bienes inscritos en el Inventario tendrá asignado un código que facilite su identificación.

5. artikulua.– Kultura Ondasun Immaterialen EAEko Inbentarioa egiteko prozedura.

Artículo 5.– Procedimiento para la Elaboración del Inventario de la CAPV de Bienes Culturales Inmateriales.

1.– Kultura-ondasunen adierazpenak inskribatzeko prozedura ofizioz hasiko du Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroak.

1.– El procedimiento para la inscripción de las manifestaciones de los bienes culturales se iniciará de oficio por el Centro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco.

2.– Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroa harremanetan jarriko da balizko komunitate eramaileekin, euskal kultura-ondare immaterialaren parte direla uste duen adierazpenak identifikatzeko.

2.– El Centro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco se pondrá en contacto con las posibles comunidades portadoras para identificar aquellas manifestaciones que entienda que formen parte del patrimonio cultural inmaterial vasco.

Era berean, komunitate eramaileek prozesuan modu aktiboan parte hartu ahal izango dute, eta Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroari jakinaraziko dizkiote kultura-ondare immaterialaren esparruan interesgarritzat jotzen dituzten ale eta adierazpen guztiak, bai eta Kultura Ondasun Immaterialen EAEko Inbentarioan sartutako kultura-ondasunek jasan dezaketen edozein aldaketa ere.

Así mismo, las comunidades portadoras, podrán tomar parte activa en el proceso, comunicando al Centro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco, cuantos ejemplares y manifestaciones consideren de interés en el ámbito del patrimonio cultural inmaterial, así como cualquier modificación que pudieran sufrir los bienes culturales integrados en el Inventario de la CAPV de Bienes Culturales Inmateriales.

3.– Eusko Jaurlaritzan kultura-ondarearen arloko eskumena duen zuzendaritza arduratuko da inbentarioa egiten dela bermatzeaz, komunitate eramaileekin batera lan eginez. Horretarako, esparru zientifikoan ezarritako jarraibideetan oinarritutako lan-metodologia bat ezarriko du, komunitate eramaileen ekarpenak eta informazio dokumentala biltzeko azterlanak konbinatuko dituena, bai eta landa-lan generikoak eta mikro analisiak ere.

3.– La Dirección competente en materia de Patrimonio Cultural de Gobierno Vasco se encargará de garantizar la elaboración del Inventario trabajando de forma conjunta con las comunidades portadoras. Para ello establecerá una metodología de trabajo con base en las pautas establecidas en el ámbito científico, que combinará las aportaciones de las comunidades portadoras con estudios de recogida de información documental, así como con trabajos de campo genéricos y con análisis micro.

Ildo horretan, horrelako inbentarioak egiteko erabili ohi den metodologiari jarraituz, Inbentarioaren fitxak formalizatu aurretik, Aurreinbentarioa egingo da. Bertan, sarrera emango zaie komunitate eramaileen ekarpenetan oinarrituta identifikatutako ondare immaterialaren ale eta adierazpenei, bai eta Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroko teknikariek ofizioz egiten dituztenei ere.

En este sentido, siguiendo la metodología que viene siendo habitual en la realización de este tipo de inventarios, antes de formalizar las fichas del Inventario, se procederá a elaborar un Preinventario. En este se dará entrada a los ejemplares, manifestaciones y expresiones de patrimonio inmaterial identificadas en base a las aportaciones de las comunidades portadoras, así como aquellas que de oficio realicen los técnicos del Centro de Patrimonio cultural Vasco.

Aurreinbentario honetako informazioa komunitateekin kontrastatuko da, gaur egun zer egoeratan dagoen egiaztatzeko, eta, horrez gain, beharrezkoa den eremuko dokumentazioa jasoko da

La información de este Preinventario se irá contrastando con las comunidades, de modo que se verifique su estado en la actualidad, además de recoger la documentación en campo necesaria.

4.– Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroko zerbitzu teknikoek 4. artikuluko irizpideen arabera baloratuko dituzte adierazpen horiek. Horren guztiaren emaitza izango da EAEko inbentarioa osatuko duten fitxak egitea. Fitxa horietan, aleen fitxen bidez bildutako informazioa sartuko da, bai eta erregistratzeko interesgarritzat jotzen diren beste elementu batzuk ere (bideoak, argazkiak, etab.).

4.– Los servicios técnicos del Centro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco valorarán dichas expresiones o manifestaciones de acuerdo con los criterios del artículo 4. Todo ello dará como resultado la confección de las fichas que integrarán el Inventario de la CAPV, en las que se incluirá la información recopilada, a través de las fichas de ejemplares, así como aquellos otros elementos que se entiendan de interés para su registro (videos, fotografías etc).

5.– Baloratu ondoren, Euskal Autonomia Erkidegoko kultura-ondare immaterialaren interesekotzat jotzen diren adierazpenak Kultura Ondasun Immaterialen EAEko Inbentarioan inskribatuko dira, kultura-ondarearen eskumena duen zuzendaritzako titularraren ebazpen baten bidez.

5.– Una vez valoradas, se inscribirán en el Inventario de la CAPV de Bienes Culturales Inmateriales, mediante resolución de la persona titular de la dirección competente en patrimonio cultural, aquellas expresiones o manifestaciones que se consideren de interés de patrimonio cultural inmaterial del País Vasco.

6. artikulua.– Kultura Ondasun Immaterialen Adierazpenen EAEko Inbentarioa osatzen duten kategoriak.

Artículo 6.– Categorías que integran el Inventario de la CAPV de Manifestaciones de Bienes Culturales Inmateriales.

1.– Kultura Ondasun Immaterialen EAEko Inbentarioa Euskal Kultura Ondarearen maiatzaren 9ko 6/2019 Legearen 11. artikuluan aurreikusitako kategorien arabera antolatuko da:

1.– El Inventario de la CAPV de Bienes Culturales Inmateriales se organizará, de conformidad con las categorías previstas en el artículo 11 de la Ley 6/2019, de 9 de mayo, de Patrimonio Cultural Vasco:

a) Kulturaren ahozko tradizioak eta adierazpideak; hizkuntza barne, kultura-ondare immaterialaren hedatzailea den aldetik, eta toponimia.

a) Las tradiciones y expresiones orales de la cultura, incluida la lengua como difusora del patrimonio cultural inmaterial, y la toponimia.

b) Bertsolaritza.

b) Bertsolarismo.

c) Musika.

c) Música.

d) Dantza.

d) Danza.

e) Emanaldi tradizionalak eta oroitzapenezkoak.

e) Representaciones tradicionales y conmemorativas.

f) Usadio sozialak.

f) Usos sociales.

g) Gastronomia.

g) Gastronomía.

h) Kirola.

h) Deporte.

i) Jai-ekitaldiak.

i) Actos festivos.

j) Naturarekin eta unibertsoarekin lotutako ezagutzak eta usadioak.

j) Conocimientos y usos relacionados con la naturaleza y el universo.

k) Eskulangintzari eta industriari buruzko teknikak.

k) Técnicas artesanales e industriales.

2.– Eremu zabal eta anitzak hartuko dituzten kategoria edo adierazpenen kasuan, horien barruan atalak ezartzeko komenigarritasuna planteatu ahal izango da, inbentarioa modu erraz eta eraginkorragoan kudeatzeko.

2.– Para aquellas categorías o expresiones que vayan a abarcar ámbitos extensos y variados, se podrá plantear la conveniencia de establecer secciones dentro de estas, en beneficio de una más sencilla y eficaz gestión del Inventario.

3.– Hainbat kategoriatako adierazpen hibridoak sartu ahal izango dira inbentarioan, eta kategoria horietako edozeinetan edo bietan inskribatu ahal izango dira.

3.– Podrán incluirse en el Inventario aquellas manifestaciones híbridas de varias categorías, pudiéndose inscribir en cualquiera de ellas o en ambas.

7. artikulua.– Inskripzioaren edukia.

Artículo 7.– Contenido de la inscripción.

Inbentariatutako kultura-ondasun immaterialen adierazpenen deskribapenak, gutxienez, honako alderdi hauek jaso beharko ditu:

La descripción de las manifestaciones de los bienes culturales inmateriales inventariados deberá contener, al menos, los siguientes extremos:

a) Ondasunaren sailkapena:

a) Clasificación del bien:

1.– Kategoria, Euskal Kultura Ondarearen maiatzaren 9ko 6/2019 Legearen 11. artikuluaren arabera.

1.– Categoría, según el artículo 11 de la Ley 6/2019, de 9 de mayo, de Patrimonio Cultural Vasco.

2.– UNESCOk ezarritako eremua.

2.– Ámbito establecido por la UNESCO.

b) Ondasunaren adierazpenaren identifikazioa eta kokapena. Bertan, honako hauek jasoko dira:

b) Identificación y localización de la manifestación del bien, donde se incluirá:

1.– Identifikazio-kodea (II Eranskina).

1.– Código de identificación (Anexo II).

2.– Izena: izen ofiziala, ondasuna ezagutzeko erabiltzen diren beste izen batzuk.

2.– Denominación: denominación oficial, otras denominaciones con las que se conoce el bien.

3.– Espazio-esparrua: Lurraldea, udalerria, entitatea, auzoa.

3.– Marco espacial: Territorio, municipio, entidad, barrio.

c) Ondasunaren deskribapen orokorra.

c) Descripción general del bien.

d) Babesa:

d) Protección:

1.– Kultura Ondarearen EAEko Erregistroan inskribatua: Bai/Ez.

1.– Inscrito en el Registro de la CAPV de Patrimonio Cultural: Sí/No.

2.– Babes bereziko Kultura Ondarearen EAEko Erregistroan inskribatzeko proposamena:: Bai/Ez.

2.– Propuesta de inscripción en el Registro de la CAPV de Patrimonio Cultural con protección especial: Sí/No.

3.– Inbentarioko adierazpen honetan sartzen diren fitxen erreferentziak.

3.– Referencias de las fichas que se incluyen en esta manifestación del Inventario.

e) Argitalpen-data / Aldaketa-data.

e) Fecha de edición / Fecha de modificación.

f) Beste ohar batzuk.

f) Otras observaciones.

8. artikulua.– Geroagoko oharrak.

Artículo 8.– Anotaciones posteriores.

1.– Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroari jakinarazten zaizkion edo hark ezagutzen dituen kultura-ondasun immaterialari buruzko datuen aldaketa esanguratsuak inbentarioan sartuko dira, informazioa eguneratzeko.

1.– Las modificaciones significativas de los datos relacionados con el bien cultural inmaterial que sean comunicadas al Centro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco o que sean conocidas por el mismo serán incluidas en el inventario, para la actualización de la información.

2.– Inbentarioko elementuak berrikusi eta berritu egingo dira, komunitate honetako kultura-ondare immaterialean izandako bilakaera ezagutzeko, eta, hala badagokio, haren bideragarritasun hobea bermatzeko.babes-neurriak egokitzeko.

2.– Con el objetivo de conocer la evolución experimentada en el patrimonio cultural inmaterial de esta comunidad, y en su caso, de adecuar las medidas de salvaguarda para garantizar su mejor viabilidad, los elementos del inventario serán revisados, y renovados.

9. artikulua.– Inbentariorako sarbidea.

Artículo 9.– Acceso al Inventario.

1.– Inbentarioan jasotako oharrak sarbide publikokoak izango dira, eta herritar guztiek noiznahi eskuratu ahal izango dituzte.

1.– Las anotaciones contenidas en el Inventario serán de acceso público y accesibles en cualquier momento para el conjunto de la ciudadanía.

2.– Inbentariorako sarbide telematikoa bermatuko da Eusko Jaurlaritzan kultura-ondarearen arloko eskumena duen sailaren webgunearen bidez, Euskal Kultura Ondarearen EAEko Zentroaren eremuan.

2.– Se garantizará el acceso telemático al Inventario a través de la página web del departamento del Gobierno Vasco competente en materia de patrimonio cultural, en el área del Centro de la CAPV de Patrimonio Cultural Vasco.

3.– Informazioa eskuratzeko eskubidea mugatu ahal izango da, kasu zehatzaren inguruabarrak kontuan hartuta, gardentasunaren arloko araudian aurreikusitakoaren arabera.

3.– El derecho de acceso podrá ser limitado, atendiendo a las circunstancias del caso concreto, de conformidad con lo previsto en la normativa en materia de transparencia.

4.– Inbentarioa Eusko Jaurlaritzaren Open Data Euskadi datu irekien atarian argitaratuko da, formatu irekietan eta erabilera irekiko lizentziapean, interesdunek berrerabili ahal izan dezaten. Horretarako, lege-mugak hartuko dira kontuan, eta berrerabil daitekeen informazioa baino ez da argitaratuko.

4.– El inventario se publicará en el portal de datos abiertos del Gobierno Vasco, Open Data Euskadi, en formatos abiertos y bajo una licencia de uso abierta, que permita su reutilización a las personas interesadas. Para ello, se tendrán en cuenta las limitaciones legales existentes y se publicará tan solo la información susceptible de reutilización.

10. artikulua.– Datu pertsonalen babesa.

Artículo 10.– Protección de datos de carácter personal.

1.– Inbentarioan jasotzen diren datu pertsonalak honako hauen arabera tratatuko dira: 2016/679 Erregelamendua, 2016ko apirilaren 27koa, Europako Parlamentuarena eta Kontseiluarena, datu pertsonalen tratamenduari dagokionez pertsona fisikoen babesari eta datu horien zirkulazio askeari buruzko arauak ezartzen dituena; 3/2018 Lege Organikoa, abenduaren 5ekoa, Datu Pertsonalak Babesteari eta Eskubide Digitalak Bermatzeari buruzkoa, eta hura garatzeko araudia.

1.– Los datos de carácter personal que se recojan en el Inventario serán tratados de conformidad con el Reglamento 2016/679 del Parlamento Europeo y del Consejo de 27 de abril de 2016 (RGPD), relativo a la protección de las personas físicas con respecto al tratamiento de datos personales y a la libre circulación de dichos datos, la Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales, y su normativa de desarrollo.

2.– Kultura Ondarearen arloko zuzendaritza eskudunaren titularrak bere gain hartuko ditu datu pertsonalak babesteko araudian jasotako datu pertsonalen tratamenduaren arduradunaren eginkizunak.

2.– La persona titular de la Dirección competente en Patrimonio Cultural asumirá las funciones de responsable del tratamiento de datos personales contempladas en la normativa sobre protección de datos personales.

AZKEN XEDAPENETAKO LEHENENGOA. Garapen-xedapenak.
DISPOSICION FINAL PRIMERA. Disposiciones de desarrollo.

Eusko Jaurlaritzan kultura-ondarearen eskumena duen sailari ahalmena ematen zaio dekretu hau garatzeko behar diren xedapenak emateko.

Se faculta al departamento del Gobierno Vasco competente en materia de patrimonio cultural para dictar las disposiciones necesarias para el desarrollo del presente Decreto.

AZKEN XEDAPENETAKO BIGARRENA. Indarrean jartzea.
DISPOSICIÓN FINAL SEGUNDA. Entrada en vigor.

Dekretu hau Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkarian argitaratu eta hurrengo egunean jarriko da indarrean.

El presente Decreto entrará en vigor el día siguiente al de su publicación en el Boletín Oficial del País Vasco.

Vitoria-Gasteizen, 2025eko apirilaren 29an.

Dado en Vitoria-Gasteiz, a 29 de abril de 2025.

Lehendakaria,

El Lehendakari,

IMANOL PRADALES GIL.

IMANOL PRADALES GIL.

Jaurlaritzako Lehenengo Lehendakariordea eta Kultura eta Hizkuntza Politikako sailburua,

La Vicepresidenta Primera del Gobierno y Consejera de Cultura y Política Lingüística,

IBONE BENGOETXEA OTAOLEA.

IBONE BENGOETXEA OTAOLEA.


Azterketa dokumentala


Análisis documental