Kultura eta Hizkuntza Politika Saila

Literatura Unibertsala»Idazle hautatuak

Robert Musil (1880-1942)

Gorabehera historikoak zirela eta, Robert Musil austriar idazlearen obra ia ezezaguna gertatu zen, ia eraginik gabea, egilea bizirik zenean. 1950 ingurutik aurrera hasi zen obra hori irakurleen bidea urratzen, batez ere bere idazlan nagusia, Ezaugarririk gabeko gizona, bere jatorrizko hizkuntzan berriz argitaratu eta Europako hizkuntza nagusietara itzuli zenean, eta goi maila iritsi zuen XX. mendeko Europako literaturan.<br><br>

 

Hil arte ezin bizi

1942an, 62 urte zituela, Robert Musil Genevan hil zenean, erbestean, haren heriotzak ez zuen oihartzun handirik izan, mundua gerraren zurrunbiloan sartua baitzegoen, eta inork gutxik ezagutzen edo gogoratzen zuen Musilen izena, eta haren liburuak ia aurkiezinak ziren. Hil baino lehentxeago, bere-berea zuen ironia garratzarekin, hala idatzi zion bere adiskide bakanetako bati : «Heriotzaren zain egon beharra bizi ahal izateko, horra balentria ontologiko ez nolanahikoa....

Musil Klagenfurt-en jaio zen, Karintiako probintzian (Austria), 1880an. Militar ikasketak egin zituen hasieran, eta 12 urtetik 17 urtera bitarte ikastetxe militarretan ibili zen. Ingeniaritza ikasketak egin zituen gero, eta 190lean atera zuen ingeniari diploma.

Stuttgarteko Goi Mailako Ikasketa Teknikoen eskolan hasi zen lanean, eta han hasi omen zen, asperarren asperraz, bere lehen nobela idazten : Die Verwirrungen des Zoglings Torless (1906, Torless ikaslearen nahasmenduak) . 1903ko udazkenean Musil Berlinen zen, psikologiako eta filosofiako ikastaroak egiten. Ikastetxe militarreko oroitzapenak oinarrian harturik, Stuttgarten idazten hasia zen nobela 1906an argitaratu zuten, eta oso harrera ona izan zuen. 1908an Musilek doktore tesia aurkeztu zuen Ernst Mach filosofo positibistari buruz. 1911n Martha Marcovaldirekin ezkondu zen. Musilek literaturan bete-betean aritzeko erabakia hartu zuen, eta bere lehen nobelaren arrakastak erabaki horretan adoretu baizik ez zuen egin. 1910ean Vienara itzuli zen liburutegizain aritzeko. Garai hartan ipuinbilduma bat argitaratu zuen Vereinigungen (Ezteiak), aurreko nobela baino konplexuagoa eta ausartagoa, eta harrera onik izan ez zuena. 1913 urtearen bukaera aldera Musil Berlinera abiatu zen, aldizkari batean lan egitera, haina I. Mundu Gerra piztu zelarik, ofizial izendatu zuten eta Tirol hegoaldean egin zuen gerra. Gerratik itzuli ondoren, gudarosteko prentsa zerbitzuan hasi zen lanean, Vienan. 1922az geroztik, urte hartan galdu baitzuen lanpostu hura, literaturatik atera zuen, estu bazen ere, bizimodua, argitaratzaileek aurreratzen zioten dirutik edo lagunek ematen zioten dirutik, alegia.

Estutasunak estutasun, Musil bere literaturazko zereginari lotu zitzaion. 1921eanantzerki lan bat argitaratu zuen, Die Schwarmer (Buruberoak) ; obrak herez harrera ona izan zuen, baina antzerkian antzeztu zenean ikusleek gogor gaitzetsi zuten, eta porrot hark eragin handia izan zuen Musilengan.

1923an Kleist saria eman zioten ipuin bildumabatengatik, Drei Frauen (Hiru emakume) . Baina Musilek urteak zeramatzan nobela handi bat idazten, eta, azkenean, 1930ean argitaratu zuen haren lehen zatia : DerMann ohne Eigenschaften (Ezaugarririkgabeko gizona). Lehenengo liburuki handi samar horrek mirespen handia sortu zuen bazterretan, eta arrakasta are handiagoa izango zukeen, nazismoak ez balio bidea eten. 1931 bukaeran Musil Berlinen zen berriz ere bere liburuaren bigarren zatia idazten. Argitaratzaileak gogotik estutzen baitzuen, azkenean, gogoz kontra, onartu zuen, 1933ko martxoan, nobela haren bigarren zatiko lehenengo 38 kapituluak argitaratzea. Handik hilabete batzuetara Vienara egin behar izan zuen ihes, haren obra debekatu egin baitzuten Alemanian . Bakardade handian bizi izan zen garai hartan ; 1935ean hitz lauz idatzitako bilduma bat argitaratu zuen : Nachlass zu Lebzeiten (Hil ondoko lanak bizirik idatziak) . Nolanahi ere, buru-belarri ari izan zen lanean bere nobela handian. 1938ko abuztuan Vienatik alde egin behar izan zuen. Zurichera aldatu zen, eta gero Genevan hartu zuen bizilekua, eta han jarraitu zuen bere nobelan lanean egoera material eta moral estuenean. 1942an hil zen garuneko odol jario batez.

1943an haren emazteak haren nobela handiaren hirugarren zatia eman zuen argitara, eta hartarako Musilek herak inprentarako prest utziak zituen kapituluak hartu zituen, batetik, eta Musilek nobelaren bukaerarako idatziak zituen eskuizkribu ugarien artean batzuk aukeratu zituen, bestetik . Baina Ezaugarririk gabeko gizona ez zen 1952 arte argitaratu Alemanian, eta orduan sekulako arrakasta izan zuen.

 

Ezaugurririk gabeko gizona

Liburu horren ideia nagusia da itxurek errealitate ilunago bat -izugarriagoa edo zoragarriagoa, edo bi gauzak batera- ezkutatzen dutela, alegia, gauza guztiek bi zentzu edo gehiago dituztela. Itxuren zentzu edo tasun ustez bakarrari errealitate nahasi iheskorra kontra jartzea da idazlearen zeregina . Musilengan berarengan haurtzarotik gorpuztuta zegoen bitasunak indartu besterik ez zuen egiten itxuren eta gauzen zentzu eta izate anitzari buruzko uste hori.

Izan ere, Musil gizon ekina zen, adimen zorrotzeko ingeniaria, ofizial diziplina handikoa, eta, aldi berean, gogoetara eta bere barne sentipenez gozatzera emana zen.

Musil alferrik ahalegindu bide zen bi joera kontrajarri horiek bateratzen, eta tirabira horretan du agian sorburua Ezaugarririk gabeko gizona liburuaren egiturak.

Liburu bukatugabe horrek bi mila bat orrialde ditu, eta XX. mendeak eman duen libururik anbizio handikoen eta funtsezkoenetako bat da. Egileak behin eta berriz aldatu zuen, hura idazten eman zituen urte luzeetan zehar, nobela horrentzat aldez aurretik egina zuen egitasmoa. Baina, aldaketak aldaketa eta hura hil geroztikako eranskinak eranskin, Musil bizi zela argitaratutako orrialdeak dira kontuan hartu beharrekoak haren asmoak zeintzuk ziren jakiteko.

Hortaz, nobela bi zati zehatzetan banatua dago, sarrera moduko batekin eta ondorio moduko batekin. Lehenengo zatiak eta sarrerak osatzen dute lehen liburukia, 1930ean argitaratua. Sarreran, nobelako pertsonaia nagusia aurkezten da, Ulrich, «ezaugarririk gabeko gizona», egilearen ispilu gisako bat da, baina ez haren bizitzako gertaeren ispilu, haren gogoeta eta pentsamenduena baizik. Ulrich hori ezaugarririk gabeko gizona baino gehiago, gizonik gabeko ezaugarri multzo bat zen, Musilek berak esplikatu zuenez, muinik, zentzurik eta erabilgarritasunik gabeko ezaugarri multzo bat, alegia, eta sustrairik gabeko gizona beraz, irekia eta eskuragarria. Gaztetan, Ulrich horrek hiru saio egin zituen bere bizitzari zentzua emateko, bere bidea aurkitzeko: ikasketa militarrak, ingeniaritza, eta matematikaren ikerketa. Aukera horietako batek berak ez zion ordea gogoa bete, eta, hala, bere bidea aurkitu nahia izan zen geroztik haren irrika nagusia.

Lehenengo zatia 1913ko abuztuan hasten da, Ulrich ikerlari gazteak, etsita, bere lanbidea aldi baterako utzi eta urtebeteko aisialdia hartzen duenean gogoeta egiteko.

Eta une horretan sartu zuen Musilek aldi bereko ekintza», eta hori baliatu zuen austriar-hungariar monarkiaren azken urteaketa gizarte oso baten gainbehera deskribatzeko . Musilek honela eratu eta irudikatu zuen aldi bereko ekintza» hori : 1918an betetzekoak ziren Frantzisko Jose I.a enperadorearen erreinaldiaren 70 urteak, eta urteurren horren karietara, austriar abertzale talde batek batzorde bat eratu zuen urteurren hori Gilermo II.a Alemaniako enperadorearen agintaldiko 30. urteurrenari gailen zekion. Ulrich batzorde horretan sartu zen eta era horretara handiki jende asko ezagutu zuen, denak Austriaren izate gorenaren alde lanean ari zirenak, baina azkenean, ahalegin horiek guztiak zapuztuta geratu ziren, eta ospakizun aintzatsua izan behar zuena I. Mundu Gerra bilakatu zen.

Lehenengo parte hori satira handi bat da. Bigarren partea Ulrichen aitaren heriotzarekin hasten da, eta, Musilen arabera, haren hasiera baizik ez zen argitaratu behar.

Aitaren hiletetan Ulrichek bere arreba ezagutzen du, eta zirrarak beterik izatez eta izaeraz bera bezalakoxea dela konturatzen da ; orduan hasten da anaiaren eta arrebaren arteko harreman ezinaren mugetaraino eramana», elkar maite baitute, maitasun garbiaren ametsaz, eta elkarganatzen dira eta bereizi egiten dira, desira asegabearenindarraz, Musilek «beste egoera hori» deitzen dion horretaz.

Halako batean, Musil aurrera ezin jarraitu gelditu zen, gero eta urrunago baitzen liburu hari hasieratik ezarri zion egitasmotik, eta ez zen gauza sentitzen ordurako artifiziala irizten zion simetria bat bere obrari ezartzeko, ez baitzuen asmatzen nobela hark sakonean zuen bitasuna, nobelaren eta saiakeraren arteko tirabira, berak nahi zuen bezala adosten. Horrez gainera, 11. Mundu Gerraren etorrerak lan hura utzarazi zion.

Hortaz, Musil hil ondoren aurkitu ziren eskuizkribu, zirriborro eta ohar ugarietan nobela hori bukatzeko edozein aukera egitea hipotesi hutsa besterik ez litzateke. Bere jeinuari zegokion bezala, nobela ireki bat utzi zuen, nobela saio bat, harentzat gizaki ororen izatea bera bizitza saio bat zen bezala . 1932an hara zer idatzi zuen : «Ez dira nahastu behar lan bat ez bukatu izana eta haren egilearen eszeptizismoa. Neure lana erakusten dut egiaren zati bat baizik ez dela jakinik, eta erakutsi egingo dut gezurrezkoa dela jakitun egon arren, zeren eta badira hutsegite batzuk egiaren bidean urratsak direnak. Zeregin ondo definitu baten baitan, ahal nuen guztia egin dut.»