Osasun Saila / Berdintasun, Justizia eta Gizarte Politiketako Saila

Luzaroko bizitza osasungarriagoetarako estrategiak (Erresuma Batua, 2020

Argitalpen-data: 

Koordinazio Soziosanitarioko Taldea

Dokumentuaren portada: ?The Health of the Nation. A Strategy for Healthier Longer Lives? (APPG, 2020)

Bizitza luzea da gure gizartearentzat hurrengo 30 urteetako alderdirik garrantzitsuena. "

"Gurasoen belaunaldia baino 10 urte gehiago bizi gara batez beste"

"Jende askok asko gozatzen du bere bizitzako azken urteez, eta horren arrazoia ezagutzen dugu: zentzuzko osasun-egoera mantentzen dugu, finantza-kezka gutxirekin, etxean bizi gara eta kalitatezko esanahiz, helburuz eta gizarte-harremanez betetako bizi-ingurunean bizi gara"

 

Hiru gogoeta horiek Bizitza luzeraren Estrategia Nazionalaren zati dira. Estrategia hori Britainia Handiko Talde parlamentarioak egin zuen bizitza luzeraren alde (All Party Parliamentary Group for Longevity, APPG for Longevity), zahartzearekin lotutako arazoak "XXI. mendeko aukera oparoenetako bat" bihurtzeko eta, azken batean, zahartzaroko urteei bizi-kalitatea gehitzeko proposamen egokia eginez. Hau da: osasuna gizarte britainiar osoaren ongizaterako funtsezko elementu gisa ulertzea.

Helburu honekin Bizitza luzeraren Estrategia Nazionalak sektore eta maila anitzeko proposamen gisa planteatzen da, zenbait eragileren ekintza helburu duena: tokiko agintariak, gobernuz kanpoko erakundeak, gobernu zentrala, enpresak, unibertsitateak eta abar.

2019ko martxoan hasita, helburua "bizitza independentea" deritzona 5 urtez handitzea zen, hau da, behar besteko autonomiarekin, britainiar biztanleriak 2035ean, eta, aldi berean, biztanleriaren segmentu desberdinen arteko osasun-desberdintasun sozialak murriztea proposatzen zuen. Horretarako, argitaratutako estrategiak heriotza goiztiarren intzidentzia murriztea proposatzen du, osasuna ohitura onekin sustatuz (dieta osasungarria, jarduera fisikoa, tabakismoaren eta alkoholismoaren prebentzioa, etab.) eta zenbait arrisku-faktoreren aurrean jardunez (gaixotasun koronarioen eta bihotzaren aurkako erasoen % 75eko prebentzioa, 2. motako diabetesa, minbizi moten% 40 edo dementzia-arriskua murriztea).

 

Zifra batzuk

Duela gutxiko datuen arabera, Erresuma Batuan, batez beste, emakumeek 55 urterekin pairatzen dute lehen gaixotasun kronikoa, eta, beraz, haien bizitzaren erdia osasun egoera txarrean dago.

Osasun-arazo desberdinen ondorio prebenigarriek gizarte-talde guztiei eragiten diete, baina osasun txarraren eta heriotza goiztiarreko arriskuen ondorioak handiagoak dira, zenbat eta baliabide gutxiago izan kaltetuagoak dira. Osasun txarrak eragin ditzakeen ondorioek modu desberdinean eragiten diete biztanleria-segmentu desberdinei, aberastasunaren arabera.. Horren adibide da baliabide gutxien dituzten gizarte-inguruneetan bizi diren eta 47 urterekin lehen patologia kronikoaren zantzuak dituzten emakumeak. Proposatutako estrategiak agerian uzten du beharrezkoa dela osasun-politiken orientazioa aldatzea, prebentzio ekimenetan inbertitzeko, eta, hala, gaur egungo osasun-aurrekontuaren % 5 handitzen da, aurreikus daitezkeen heriotza goiztiarren aurrean eta mendekotasuna areagotzen duten eta pertsonen autonomia baldintzatzen duten gaixotasun eta egoeren agerpenaren atzerapenean jarduteko.

Kalkuluen arabera, dementzia, artritisa, II. motako diabetesa eta minbiziak diagnostikatu zaizkien pertsonek 2015ean baino bi aldiz pertsona gehiago hartuko dituzte 2035ean, 16.000.000 biztanlera iritsiko baitira.

Adineko pertsonek pairatutako gaixotasunen kopurua% 85 handitzea aurreikusten da 2015 eta 2035. Heriotza goiztiarrak, halaber, zaintza eskariaren hazkunde handia ekarri ondoren gertatuko direla uste da, eta kostu handia izango du Erresuma Batuko osasun-sistema nazionalak (NHS). Datuen arabera, pertsonen osasun-gastua eremu behartsuenetan % 35 handiagoa da eremu aberatsenetan baino.

Estrategia horren egileen arabera, osasun txarraren prebentzioa helburu nazional bihurtzen da gizarte baten sendotasun ekonomikorako funtsezko elementu bihurtzen den unean: biztanleria osasuntsuago batek lan-bizitza hobea, luzeagoa eta emankorragoa izango du.

 

Neurriak

Sektore anitzeko eta maila anitzeko estrategia horren esparruan, hainbat eragileri Bizitza luzeraren aldeko Talde Parlamentarioak zuzentzen dizkie ekintzarako egindako proposamenak. Aipatutako proposamenaren xedea da , 2035. urtean osasuneko bizi-itxaropenean bost urte gehiago lortzeko lidergoa eta lankidetza eskatzea. Horien artean, honako hauek nabarmentzen dira:

 

  • Gobernu-arlo guztien lankidetza, garraioetatik landa Ingurunera, elikadurara edo ingurumenera, bizitza-ingurune berdeagoak eta osasungarriagoak sustatzeko.
  • Prebentzio-politiketan inbertitzea, NHSn helburu horretarako aurrekontua handitzeko, 2030ean % 5etik % 15era igotzeko helburu horretarako aurrekontua, urtero % 1eko igoera progresiboaren proposamenarekin.
  • Ikerketa, berrikuntza, garapen teknologikoa eta informazioaren analisia sustatzea osasuna hobetzeko. Proposatzen da, batetik, argi eta garbi lehenesteko ikerketa finantzatzen duten erakundeek gaixotasunaren prebentzioari buruz egiten duten ikerketa, eta, bestetik, bizi-zikloan zehar osasunari buruzko datu-multzoekin truke eta ikerketa-esparru ireki bat sortzeko eta adimen artifiziala produktu eta zerbitzu berriak garatzeko erabiltzeko.
  • Beharrak identifikatuko dituen eta helburuak lortzeko funtsezkoak diren eragileei erronka egingo dien defendatzaile publikoaren aldeko apustua.
  • Gizarte mugimendu zabal bat sustatzea tokiko bizitza osasungarriaren alde, lider publiko eta komunitarioek parte har dezaten. Enpresek, komunikabideek eta hirugarren sektoreak osasunaren pertzepzioari lotutako kultura-aldaketa sustatzen laguntzeko elementuak izan behar dute. Estrategia horren arabera, funtsezkoa da tokiko gobernuek eta eragileek beren arloetako biztanleen osasunaren ardura hartzea, eta, horretarako, tokiko inguruneen premiak aztertzea eta ulertzea, eremu horretako eragile guztien parte-hartzea eta ahalduntzea ekarriko duten erantzunak piztuz: tokiko osasun-zerbitzuak, eskolak, komunitate-taldeak, enpresak, hirugarren sektorea, etabar.
  • Sozialki arduratsuak diren eta osasuna hobetzen laguntzen duten enpresa ekimenak sustatzea, inbertsioak egiterakoan kontuan hartu beharreko elementutzat hartuta. Estrategian planteatzen da laguntzea, herritarren osasuna hobetzen duten, desberdintasun sozialak murrizten dituzten eta, azken batean, erantzukizun sozialaren adierazle diren produktuak eta zerbitzuak garatzen dituzten enpresak. Halaber, enpresen zeregina funtsezkoa da pertsonak 50 urtetik gorako lanpostuetan mantentzeko, lan-eremuan edadismoari aurre egiteko, laneko osasuna sustatzeko eta lanbide-trebetasunak birziklatzeko neurriak hartuz.

 

Dokumentazio teknikoa

Estrategiarekin batera, dokumentu tekniko batzuk daude, zahartzearekin, bizitza-luzerarekin eta osasunarekin lotutako arloetan aditu ezagunek eginak, eta, besteak beste, honako gai hauek jorratzen dituzte: osasunaren gizarte-baldintzatzaileak, osasuneko gizarte-desberdintasunak, osasun txarrean eragiten duten ingurumen- eta jokabide faktoreak, tokiko sistemek gainzahartzeak dakartzan erronkei aurre egiteko duten eginkizuna, osasun-sistema nazional egoki baterako proposamena 2035 edo datuen, zientziaren eta teknologiaren zeregina bizi-itxaropeneko urte gehiago.

Estrategia hori lantzeko, Bizitza luzerako Taldeak (All Party Parliamentary Group for Longevity (APPG for Longevity), lankidetza estuan lan egin du Public Health England, Behavioral Insight Team, Center for Aging Better, Health Foundation, Kings Fund eta Aging Research Center (ARC) bezalako taldeekin. Akademikoekin, ekintzaileekin, zientzialariekin eta enpresa-figurekin ere lan egin dute, zahartzean bizi-kalitatearen arloan aldaketak ezartzeko.

Argibide gehiagorik nahi izanez gero, kontsultatu: "Nazioaren osasuna. Bizitza luzerarako Estrategia Nazional bat" (The Health of the Nation. A Strategy for Healthier Longer Lives). Bizitza-luzera aldeko britainiar Talde  parlamentarioak (All Party Parliamentary Group for Longevity, APPG for Longevityargitaratutakoa 2020ko otsailean.