Osasun Saila / Berdintasun, Justizia eta Gizarte Politiketako Saila

Erresuma Batuan, gizarte arretan lidergo berria izateko ideiak

Argitalpen-data: 

Koordinazio Soziosanitarioko Taldea

Portada: What do we want from the next Prime Minister? A series of policy ideas for new leadership: Social Care (Policy Exchange, 2019)

Portada: What do we want from the next Prime Minister? A series of policy ideas for new leadership: Social Care (Policy Exchange, 2019)

Think tank Policy Exhange-k Britainia Handiko lehen ministroari zuzendutako zenbait ideia argitaratu ditu, Erresuma Batuan gizarte-arretaren arloan jardun politikoa izan dezan.

Erresuma Batuan gizarte-laguntza emateari eragiten dioten arazo larri eta urgenteei aurre egiteko Brexitak planteatzen dituen erronka eta erronken aurrean, hiru analista ospetsuk Warwick Lightfoot, Will Heaven eta Jos Henson Griy-ek,  ondorengoa proposatzen dute: "Zer nahi dugu lehen ministro berriarengandik?" Lidergo berri baterako ideia politiko batzuk. Gizarte arreta” (What do we want from the next Prime Minister? A series of policy ideas for new leadership: Social Care) esku hartzeko zazpi ardatz nagusi:

  1. Ongizate-estatua osatzea, gizarte-premia konplexu eta iraupen luzekoak artatzeko kostuak estaliz, halako moldez non gizabanako edo familia batek ere ez dien aurre egingo aurri-kostuei edo etxebizitza-galerari, Policy Exchange-ren XXI. mendeko Gizarte Asistentziari buruzko txostenean gomendatzen den bezala.
  2. Bermatzea, NHSko osasun-laguntza bezala, gizarte-premia konplexu eta luzeen arreta behar-mailaren arabera eta funtsean doakoa den hornidura-sistema batean oinarrituta egiten dela.
  3. Gizarte-arreta konplexu eta iraupen luzekoa oinarritzen den baliabideen egungo ebaluazioa amaitzea. Ebaluazio horren funtsezko elementua ezabatzearen aldeko apustua egin da, eta haren tasazio-sistemaren ordez koordainketa-sistema bat ezartzearen aldeko apustua egin da. Pertsona bakoitzaren diru-sarreren arabera, urtean gehienez 5.000 euro ordainduko dira.
  4. Koordainketa-sistema batera aldatzeak ez du esan nahi zerbitzuen kontratazioagatik ordainketa pribatu gehigarririk egin behar ez denik. Gainera, baterako ordainketarako abiapuntua urteko diru-sarreren batez bestekotik abiatuta ezartzen da 27.000 €-ko erretiratuen kasuan.
  5. Ebaluazio-irizpideak eta zainketa-beharren atalaseak berrikustea, horniduraren sendotasuna bermatzeko Erresuma Batu osoan
  6. National Health Service (NHS) britainiar osasun-zerbitzua osasun-teknologien sektorearekin lan egitera animatzea, batez ere adimen artifizialaren eta robotikaren arloetan, Erresuma Batuan gizarte-laguntza hobetzera eraman baitezakete.
  7. Aztertzea zer potentzial duen aplikazio interaktibo bat (My Social Care) sortzeko, pazienteek eta senideek erabil dezaten arreta-alternatibei buruzko informazioa eskuratzeko.

Ideien proposamenarekin batera, Policy Exchange-k What the public thinks atalean identifikatutako arrazoibide bat dago, think tank-ek 2019an egindako zundaketaren ondoren. Bertan, Erresuma Batuan gizarte-laguntzaren finantzaketa unibertsalaren aldeko jarrera argia agertzen da. Inkestan planteatutako gaien artean, finantzatu beharreko lehentasunezko arloen zerrenda nabarmentzen da. Arlo horien artean, gizarte-laguntza bigarren postuan hautatu zen gehienbat, NHSren atzetik soilik (inkestatutako pertsonaren bizilekua edo identifikatzen den alderdi politikoa edozein izanik ere).

Gizarte-arazo giltzarrien atalean, hiru analistek Erresuma Batuko gobernuak Erresuma Batuko egitura demografikoak planteatzen dituen erronkei aurre egiteko premiazko alderdien zerrenda bat ematen dute, eta kalkulatzen da 2030ean biztanleriaren % 22k 65 urte baino gehiago izango dituela.

  • Egitura bideraezina eta koordinazio desegokia gizarte- eta osasun-zerbitzuen sistemen artean

Erresuma Batuko gizarte-laguntzako horniduraren erantzukizunaren azterketak, tokiko agintarien eskuetan dagoenak, agerian uzten du beharrezkoa dela bi sistemetako (gizarte- eta osasun-zerbitzuetakoak) profesionalek emandako arreta koordinatzen jarraitzea, finantzazio-ereduei eta prestazioengatik kobratzeko ereduei dagokienez desberdintasun argiak izanik.

  • Oso zatikatuta dagoen sektore baten iraunkortasun ekonomikorik eza

Gizarte-arretaren finantzaketarik ezak, etorkizuneko finantzaketari buruzko ziurgabetasunak eta gaur egun ematen den arretaren zati handi bat prezio diferentzialen erregimen baten bitartez soilik eskuragarri egoteak – bere zaintzak finantzatzen dituztenak zigortzen ditu. Honek esan nahi du hornitzaileak inbertsio berrien aurka daudela tokiko agintariek egindako ordainketetara egokitzeko, eta aldi berean agintaritza horiek ez dute lortzen pizgarri eraginkorrak eskaintzea zainketa-lanetan.

Era berean, Erresuma Batuan oso zatikatuta dago iraupen luzeko zaintza konplexuen prestazioa; izan ere, aurreikusle kopuru handia dago (guztizkoaren % 80), eta, hala ere, egoitza-oheen % 29 baino ez dira.

  • Gizarte-laguntzako sistema bidegabe finantzatzea.

Britainia Handiko gizarte-laguntzaren ereduak desberdintasun sakona larriagotzen duela ikusi du (aldi berean, gizarte-laguntzaren pertzepziorako ebaluazioetan hautagarritasun-irizpideak gogortzen dira). Desberdintasun horretan oinarritzen da bere finantzaketa-sistema, eta, horren arabera, egoitza-zentroetan beren zaintzak autofinantzatzen dituzten pertsonek, batez beste, urtean 44.000 euroko aldea ematen dute gizarte-arretako zerbitzuen ordainketan, Pertsona horiek, besterik gabe, ezin dira gizarte-prestazio baterako hautatu,

Osasun-arreta, doakoa eta zerga bidez finantzatua, ez bezala, gizarte-laguntza Britainia Handiko tokiko agintarien erantzukizuna izan da historikoki; izan ere, laguntza eta laguntzak antolatzen dituzte erosteko ahalmen txikiagoa duten pertsonei kalte egiten dieten baliabideak egiaztatu behar dituen sistema baten bidez, pertsona horiek gizarte-sistemaren onuradun izaten amaitzen baitute, baldin eta haien kapitala 23.250 €-tik beherakoa bada.

Lightfoot, W. Heaven eta J. Henson Gric-en proposamen politikoak behar bezala finantzatutako gizarte laguntzako sistema bat sustatzen du, batez ere zergen bidez, britainiar osasun sistemarekin eta Erresuma Batuan gizarte-laguntzaren babes; faltagatik osasun; sisteman harrapatuta geratzen diren pertsonekin.

Gai honi buruz argibide gehiagorik behar izanez gero,  kontsultatu: "Zer nahi dugu lehen ministro berriarengandik?" Lidergo berri baterako ideia politiko batzuk. Gizarte arreta” (What do we want from the next Prime Minister? A series of policy ideas for new leadership: Social Care, Policy Exchange argitaratutakoa, 2019)